Celem szkolenia Train the trainers jest:
- nabycie przez uczestnika umiejętności diagnozowania potrzeb szkoleniowych oraz ustalania celów szkolenia
- uczestnicy dowiedzą się jak poprawnie tworzyć materiały oraz ćwiczenia szkoleniowe
- nabycie umiejętności planowania i kierowania pracą grupy
- zdobycie umiejętności wzbudzania zainteresowania słuchaczy
- uczestnicy poznają i przećwiczą metody oraz techniki szkoleniowe
- udoskonalenie umiejętności związanych z prowadzeniem szkolenia w warunkach nietypowych
- uczestnicy dowiedzą się jak poprawnie prezentować się podczas szkolenia.
Więcej informacji i korzyści o szkoleniu: https://www.hillway.pl/szkolenie-train-the-trainers-warsztat-dla-trenerow/
PROGRAM SZKOLENIA (poziom podstawowy)
ROLA TRENERA NA SALI SZKOLENIOWEJ
Rola Trenera na Sali szkoleniowej
Cechy dobrego Trenera
Jakim jestem Trenerem?
Moje mocne i słabe strony jako Trenera szkoleń
Ćwiczenia: pomagające określić mocne strony oraz obszary do zmiany
PRZYGOTOWANIE DO SZKOLENIA
Badanie potrzeb szkoleniowych uczestników i przełożonych
Ustalenie oraz przedstawienie celów szkolenia
Opracowanie scenariusza szkolenia ? czy zawsze jest potrzebny?
Przygotowanie materiałów oraz ćwiczeń ? podstawowe zasady
Przygotowanie prezentacji multimedialnej ? kiedy ona jest potrzebna?
Przygotowanie Sali szkoleniowej
Odpowiedni dobór Sali
Ustawienie krzeseł, flipchartu, stołu, cateringu
Ankieta ewaluacyjna
Wybór narzędzi wspierających szkolenie m.in. kolorowe kartki, posity, markery, poduszki
Uczestnicy mają do wglądu w trakcie szkolenia przykładowe różne scenariusze szkoleń, materiały oraz ćwiczenia.
REALIZACJA SZKOLENIA
Pierwsze pozytywne wrażenie ? nawiązanie kontaktu z grupą
Budowanie odpowiedniej atmosfery podczas szkolenia
Sposoby angażowania/aktywizowania uczestników
Odpowiednie tempo szkolenia
Informacja zwrotna dla uczestników
Panowanie nad grupą
Końcowe pozytywne wrażenie ? podsumowanie szkolenia, rozdanie certyfikatów
AUTOPREZENTACJA I DRESS CODE W PRACY TRENERA
Techniki prezentacyjne
Budowanie autorytetu
Jak się zachowywać?
Strój Trenera ? kiedy garnitur, kiedy casual?
Co robić ze wzrokiem, rękoma, głosem?
Siedzieć, stać a może chodzić?
Stres, czyli techniki radzenia sobie z negatywnymi emocjami
Zasady używania pomocy wizualnych
Rady na koniec, czyli ?coś? więcej niż podstawy
METODY SZKOLENIOWE ? kiedy je stosować, wady i zalety danych metod szkoleniowych
Mini-wykłady
Burza mózgów
Pytania prowokacyjne indywidualne i grupowe
Antyprzykłady
Energizery
Studium przypadku
Testy szkoleniowe
Dyskusje
Praca w grupach
Lodołamacze
KOMUNIKACJA W PRACY TRENERA
Jak w zrozumiały i atrakcyjny sposób przekazać wiedzę?
Sztuka zadawania pytań i ich wpływ na poziom szkolenia
Aktywne słuchanie i narzędzia w tym pomagające
Słowa i zwroty budujące relacje z uczestnikami
W jaki sposób dostosować swój komunikat do osobowości uczestników
Bariery utrudniające skuteczne komunikowanie się
Łatwość wypowiedzi, elokwencja i bogactwo języka
Użycie mocnych, pozytywnych zwrotów – Język korzyści
Błędy językowe, czarne ?słowa?, niezręczne wyrażenia, zwroty potoczne, wyrażenia specjalistyczne
Ćwiczenie: Budowanie komunikatów wzmacniających przekaz werbalny
TRUDNE SYTUACJE PODCZAS SZKOLENIA
Trudny uczestnik szkolenia: gaduła, ja wiem lepiej, nastawiony na nie, skryty, nieszczery
Awaria sprzętu
Nieplanowane sytuacje
PROGRAM SZKOLENIA (poziom zaawansowany)
MISTRZOSTWO OSOBISTE TRENERA
Model kompetencji trenerskich
Cele osobiste kontra i cele zawodowe trenera
Ciągły proces doskonalenia się trenera – skąd czerpać wiedzę, narzędzia, metody, kierunki poszerzania wiedzy i umiejętności
Co daje trenerowi informacja zwrotna – jak ją przyjąć i wykorzystać do rozwoju w pracy trenera?
Kodeks etyki PSTB. Etyka zawodu trenera – rola i odpowiedzialność trenera za efektywność szkoleń
Jak nie poddać się rutynie?
Sukces a poczucie wiary we własne możliwości
Metodologia SEB szkoleń efektywnych biznesowo L. Rea
Ocena jakości szkolenia metodą D. Kirkpatrick?a
TRENING UMIEJĘTNOŚCI TRENERSKICH
Jak zarządzać pierwszym wrażeniem? Rozpoczynanie szkolenia wykorzystując techniki budowania pozytywnego wizerunku. Umiejętność skupienia uwagi uczestników
Podstawa sukcesu – przygotowanie się do szkolenia – segmentacja słuchaczy
Dlaczego warto ustalić z grupą zasady współpracy. Jakie są korzyści z ustanowienia granic, a jakie konsekwencje ich braku
Zasady podziału przekazywanych treści na moduły według cyklu Kolba: pokaż – powiedz – przećwicz
Zasady aranżacji miejsca szkolenia i doboru efektywnych pomocy szkoleniowych
Zarządzanie czasem szkolenia
Rola podsumowań i zakończenia szkolenia
METODY PRACY Z GRUPĄ
Grupa – suma indywidualności czy homogeniczny organizm?
Doskonalenie zarządzania procesem grupowym
Cechy i warunki procesu grupowego
Analiza transakcyjna Erica Berne
Jak uczą się dorośli? – elementy andragogiki
Docenianie – narzędzie angażowania w pracę grupową
Rola trenera w kształtowaniu procesu grupowego ? przywilej kontra odpowiedzialność
KOMUNIKACJA W PROCESIE GRUPOWYM
Pytania, jako narzędzie stymulowania aktywności grupy
Efektywne słuchanie uczestników
Trzy perspektywy w komunikacji
Metody budowania argumentacji – stosowania języka perswazji. Metody wywierania wpływu
Asertywność – podstawa dobrej komunikacji
Zasady dopasowania metody pracy do celu modułu lub szkolenia ? praca w małych grupach, burza mózgów
Praca z analogią, metaforą, cytatem i humorem jako skutecznymi narzędziami komunikacji
Skutki dostrzegania działań pozytywnych. Za co chwalić? Jak chwalić? Zasady stosowania pozytywnego feedbacku
Umiejętność prowadzenia rozmowy oceniającej – kiedy negatywna ocena może być motywująca? Feedback motywujący i korygujący
Radzenie sobie ze stresem w pracy z grupą
METODY I NARZĘDZIA PROJEKTOWANIA SZKOLENIA I MATERIAŁÓW – WARSZTAT TRENERSKI
Profesjonalne kryteria budowy warsztatu narzędzi oraz metod realizacji procesu szkoleniowego trenera
Gry, symulacje i treningi
Metody i narzędzia myślenia lateralnego
Heurystyki – zbiór twórczych metod rozwiązywania problemów
Case study
Formy pracy indywidualnej i grupowej
Dobór narzędzi do celu szkolenia
Dobór narzędzi kontra rezultaty szkolenia
Autorskie metody i narzędzia pracy trenera
MOTYWOWANIE GRUPY DO WSPÓŁPRACY. PRACA Z OPOREM I SYTUACJE TRUDNE
Umiejętność posługiwania się językiem korzyści
Zachęcanie do rozmowy – metody angażowania uczestnika szkolenia
Jak trener może w sposób niezamierzony prowokować trudne sytuacje?
Jak pracować z negatywnym nastawieniem do szkolenia – budowanie pozycji
Metody pracy, kiedy w grupie są koalicje – sposoby pozyskiwania sojuszników
Radzenia sobie z konfliktem w grupie – elementy zarządzania konfliktem
Sposoby rozładowywania napięć w grupie
Katalog trudnych sytuacji szkoleniowych
Praktyczne ćwiczenia w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych
WARSZTAT MISTRZA – SESJA FEEDBACK’OWA
W trakcie sesji feedback’owej każdy z uczestników poprowadzi fragment szkolenia zgodnie z cyklem Kolba. Osoby nie prowadzące w danym momencie szkolenia będą odgrywały uczestników.
Wystąpienie zostanie nagrane, a następnie odtworzone tak by mógł je ocenić sam występujący, a także pozostali uczestnicy. Analiza zakończy się pogłębionym feedbackiem trenera prowadzącego.
Modelowanie procesu szkoleniowego w wybranym obszarze
Próbki szkoleń – prezentacja na forum grupy
Przyjmowanie informacji zwrotnej
Doskonalenie działań szkoleniowych