Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Czym jest ITIL(R)? Wprowadzenie i ścieżka kwalifikacyjna.

Napisany przez SQAM SP. z o.o. SP. K. dnia 2012-12-06 10:19:20. Aktualizowano 2024-04-29 18:31:44

Autor: Krzysztof Politowicz ITIL – czym jest, dla kogo i jak może pomóc naszej organizacji IT?

ITIL to najpowszechniej akceptowana na świecie koncepcja zarządzania usługami informatycznymi (IT Service Management), która w ostatnich kilkunastu latach stała się niepodważalnym światowym standardem w tej dziedzinie. ITIL jest zbiorem najlepszych praktyk dotyczących zarządzania informatyką w administracji rządowej i samorządowej, ponadto przedstawia zorientowane procesowo podejście dla organizacji Biznesu. W metodologii ITIL przedstawiana jest koncepcja organizacji IT jako dostawcy usług informatycznych. Zbiór zawiera porady, sugestie i praktyki, mówiące jak efektywnie i skutecznie oferować usługi, nie tylko informatyczne. Podstawą koncepcji ITIL jest zdefiniowanie procesów i funkcji, które powinny istnieć w organizacji świadczącej usługi IT.


ITIL dedykowany jest zarówno organizacjom komercyjnym (np. firmy komputerowe, programistyczne) jak i publicznym (agencje rządowe itp.), niezależnie od wielkości, typu czy posiadanych narzędzi. Każdy proces posiada zdefiniowane role i zakres odpowiedzialności. Zawarte w ITIL kompleksowe rekomendacje dotyczące branży informatycznej, dały początek międzynarodowej normie zarządzania usługami informatycznymi – ISO/IEC 20000 Service Management.

Prace nad pierwszą wersją rozpoczęto w połowie lat 80 w Wielkiej Brytanii na zlecenie administracji rządowej. Pierwsza książka dedykowana tej metodologii ukazała się w 1989 roku. Obecnie na rynku, od 30 maja 2007, funkcjonuje wersja 3 metodologii. Wersja ta składa się z 5 głównych publikacji poświęconych kolejnym fazom życia usługi:
- Service Strategy – Strategia usług
- Service Design – Projektowanie usług
- Service Transition – Wdrożenie usługi
- Service Operation – Codzienne operacje
- Continual Service Improvement – Ciągły rozwój

 

W przypadku wersji 3 ITIL podejście do zarządzania usługami IT zostało nieco zmienione i oparte jest na cyklu życia Usługi – od planowania strategicznego aż do fazy produkcyjnej. Położony został większy nacisk na integracje Departamentów merytorycznych z informatyką, dynamice portfela usług IT i holistyczności cyklu życia zarządzania usługami. Ponadto, o ile wersja 2 modelu dostępna była tylko w języku angielskim, wersja 3 zakłada, że materiały szkoleniowe i egzaminy będą tłumaczone na języki ojczyste uczestników, w tym również język polski.

 

Często pada pytanie: “Dlaczego ITIL?”. Korzystając z praktyk ITIL przede wszystkim równamy się do najlepszych, nie wywarzamy drzwi, które są już dawno otwarte i przede wszystkim, uczymy się na błędach innych. Stosowanie się do zaleceń ITIL pozwoli na:
- poprzez zarządzanie IT jak organizacją – redukcję kosztów
- poprzez wspólną koncepcję świata IT oraz struktury komunikacji – lepszą komunikację
- poprzez patrzenie na informatykę oczami Klienta – polepszenie relacji z całą organizacją
- poprzez ciągłe doskonalenie IT – zarządzanie jakością
- poprzez całościowe spojrzenie na informatykę – uporządkowanie całej organizacji, a nie tylko wybrane jej elementy
- spójność koncepcji

 

Skuteczność usługowego modelu zarządzania informatyką promowanego przez ITIL potwierdzają międzynarodowe badania i praktyka.


Mówi się, że w pewne procesy opisane w ITIL powinny być wspierane przez model zarządzania projektami PRINCE2 (Zarządzania zmianą, Zarządzanie wersją), jednak przyjrzawszy się opisom tych procesów, zakresom działań, głównym celom i głównym czynnościom, możemy śmiało stwierdzić, że ITIL zawiera elementy metodologii PRINCE2, jak również wiele wskazówek dotyczących samej tematyki zarządzania projektami. Zarówno ITIL, jak i PRINCE2 opisują mechanizmy oceny zmiany i projektu. Na przykład opisany w modelu zarządzania projektami PRINCE2 przegląd projektu jest tym samym, co "Po-wdrożeniowy przegląd opisany w ITIL (…)

czytaj dalej:

http://sqam.org/magazine/1823-czym-jest-itil-r-wprowadzenie-i-sciezka-kwalifikacyjna

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Czym jest ITIL(R)? Wprowadzenie i ścieżka kwalifikacyjna. - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.