Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Oferta tygodnia:

Do końca:2024-04-28

Było:1480zł

Jest:1380zł

O co chodzi w pracy trenera?

Napisany przez MODERATOR dnia 2011-10-10 16:02:39. Aktualizowano 2024-04-02 05:07:45

aszą intencją jest zaprezentowanie istoty tego zawodu z jego specyfiką i potencjałem rozwojowym. Zacznijmy od oczywistego pytania: O co chodzi w pracy trenera?

Prezentujemy cykl artykułów, których celem jest przybliżenie zawodu trenera biznesu oraz pokazanie szeregu nieporozumień związanych z tym zawodem. Każdy artykuł będzie omawiał mity i fakty dotyczące pracy trenera. Naszą intencją jest zaprezentowanie istoty tego zawodu z jego specyfiką i potencjałem rozwojowym. Zacznijmy od oczywistego pytania:

O co chodzi w pracy trenera?

Gdyby zadać takie pytanie osobom uczestniczącym w różnych szkoleniach często otrzymalibyśmy odpowiedź brzmiącą, trener efektywnie przekazuje wiedzę uczestnikom szkolenia.  Okazuje się, że takie z pozoru jasne i zrozumiałe przedstawienie sprawy powoduje jednak spore problemy i - jak wykażemy – stanowi pierwszy mit pracy trenera. Wyobraźmy sobie szkoleniowca, który właśnie w ten sposób rozumie istotę swojej pracy. Przygotowując się do szkolenia tworzy rozbudowaną prezentację w Power Point zawierającą bardzo wiele starannie i atrakcyjnie przygotowanych slajdów. W trakcie szkolenia co rusz pojawiają się przyciągające wzrok obrazki, ilustracje, najazdy i inne efekty dostępne w programie. Każdy slajd zawiera oczywiście wiele profesjonalnej wiedzy. Trener przygotowujący taką prezentację wkłada bardzo wiele pracy. Powstaje jednak pytanie o efekty takiego podejścia. Najczęściej sprowadzają się one do następujących komentarzy wymienianych między sobą przez uczestników po zakończonym szkoleniu: „przerost formy nad treścią”, „nuda”, „nic nie zapamiętałem” itp. Jednakże zwróćmy uwagę, że z punktu widzenia rozumienia swojej pracy trener zachował się perfekcyjnie. W atrakcyjny –jego zdaniem – sposób przekazał wiedzę.

Okazuje się, że przekazywanie wiedzy nie jest równoznaczne z jej odbiorem. Uczestnicy tak przygotowanego szkolenia, gdzie rzutnik multimedialny pełni rolę miotacza slajdów, wynoszą z takiego szkolenia niewiele lub nic. Jest to głównie spowodowane funkcjonowaniem ludzkiej pamięci, która nie gromadzi na trwałe dużej liczby informacji przekazywanej w krótkim czasie. Błąd trenera polegał na tym, że sformułował cel szkolenia w swoim świecie a nie w świecie jego uczestników. Gdyby zastanowił się nad tym, jaką wiedzę powinni zdobyć uczestnicy tego szkolenia, wówczas zaplanowałby to szkolenie zupełnie inaczej, przy pomocy innych metod niż wyłącznie prezentacja multimedialna. Ta z pozoru drobna różnica w postawieniu celu powoduje zupełnie inny kształt i przebieg szkolenia.

Uważny czytelnik dostrzegł z pewnością drugi problem w początkowym zdaniu o istocie pracy trenera. Dotyczył on sfery, na jaką trener oddziałuje. Otóż oprócz wiedzy, trener stawia sobie cele także w zakresie umiejętności profesjonalnych oraz w sferze postaw uczestników. Uwzględnienie umiejętności i postaw jako celu szkolenia diametralnie zmienia jego przebieg i wymaga wielu innych kompetencji poza efektywną autoprezentacją. Szczególnie wpływanie na postawy uczestników dotyczące ich aktywności zawodowej lub stosunku do samego szkolenia jest dużą sztuką z punktu widzenia profesjonalnych kompetencji trenera.

Jak widać, istotą pracy trenera nie jest przekazywanie wiedzy. To podstawowy mit dotyczący tego zawodu. Trener w swojej pracy formułuje cele biznesowe, które umieszczone są w świecie potrzeb jego klientów. To stanowi sedno jego pracy i wyznacza wszystkie kolejne działania zawodowe. Z punktu widzenia firmy zamawiającej szkolenie warto więc zorientować się w trakcie wstępnych rozmów, jakie jest podejście firmy szkoleniowej do celów szkolenia. Rozumienie celów jest czynnikiem odróżniającym firmy profesjonalne od nieprofesjonalnych.

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



O co chodzi w pracy trenera? - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.