Napisany przez MODERATOR dnia 2011-10-10 16:02:39. Aktualizowano 2024-04-02 05:07:45
Prezentujemy cykl artykułów, których celem jest przybliżenie zawodu trenera biznesu oraz pokazanie szeregu nieporozumień związanych z tym zawodem. Każdy artykuł będzie omawiał mity i fakty dotyczące pracy trenera. Naszą intencją jest zaprezentowanie istoty tego zawodu z jego specyfiką i potencjałem rozwojowym. Zacznijmy od oczywistego pytania:
O co chodzi w pracy trenera?
Gdyby zadać takie pytanie osobom uczestniczącym w różnych szkoleniach często otrzymalibyśmy odpowiedź brzmiącą, trener efektywnie przekazuje wiedzę uczestnikom szkolenia. Okazuje się, że takie z pozoru jasne i zrozumiałe przedstawienie sprawy powoduje jednak spore problemy i - jak wykażemy – stanowi pierwszy mit pracy trenera. Wyobraźmy sobie szkoleniowca, który właśnie w ten sposób rozumie istotę swojej pracy. Przygotowując się do szkolenia tworzy rozbudowaną prezentację w Power Point zawierającą bardzo wiele starannie i atrakcyjnie przygotowanych slajdów. W trakcie szkolenia co rusz pojawiają się przyciągające wzrok obrazki, ilustracje, najazdy i inne efekty dostępne w programie. Każdy slajd zawiera oczywiście wiele profesjonalnej wiedzy. Trener przygotowujący taką prezentację wkłada bardzo wiele pracy. Powstaje jednak pytanie o efekty takiego podejścia. Najczęściej sprowadzają się one do następujących komentarzy wymienianych między sobą przez uczestników po zakończonym szkoleniu: „przerost formy nad treścią”, „nuda”, „nic nie zapamiętałem” itp. Jednakże zwróćmy uwagę, że z punktu widzenia rozumienia swojej pracy trener zachował się perfekcyjnie. W atrakcyjny –jego zdaniem – sposób przekazał wiedzę.
Okazuje się, że przekazywanie wiedzy nie jest równoznaczne z jej odbiorem. Uczestnicy tak przygotowanego szkolenia, gdzie rzutnik multimedialny pełni rolę miotacza slajdów, wynoszą z takiego szkolenia niewiele lub nic. Jest to głównie spowodowane funkcjonowaniem ludzkiej pamięci, która nie gromadzi na trwałe dużej liczby informacji przekazywanej w krótkim czasie. Błąd trenera polegał na tym, że sformułował cel szkolenia w swoim świecie a nie w świecie jego uczestników. Gdyby zastanowił się nad tym, jaką wiedzę powinni zdobyć uczestnicy tego szkolenia, wówczas zaplanowałby to szkolenie zupełnie inaczej, przy pomocy innych metod niż wyłącznie prezentacja multimedialna. Ta z pozoru drobna różnica w postawieniu celu powoduje zupełnie inny kształt i przebieg szkolenia.
Uważny czytelnik dostrzegł z pewnością drugi problem w początkowym zdaniu o istocie pracy trenera. Dotyczył on sfery, na jaką trener oddziałuje. Otóż oprócz wiedzy, trener stawia sobie cele także w zakresie umiejętności profesjonalnych oraz w sferze postaw uczestników. Uwzględnienie umiejętności i postaw jako celu szkolenia diametralnie zmienia jego przebieg i wymaga wielu innych kompetencji poza efektywną autoprezentacją. Szczególnie wpływanie na postawy uczestników dotyczące ich aktywności zawodowej lub stosunku do samego szkolenia jest dużą sztuką z punktu widzenia profesjonalnych kompetencji trenera.
Jak widać, istotą pracy trenera nie jest przekazywanie wiedzy. To podstawowy mit dotyczący tego zawodu. Trener w swojej pracy formułuje cele biznesowe, które umieszczone są w świecie potrzeb jego klientów. To stanowi sedno jego pracy i wyznacza wszystkie kolejne działania zawodowe. Z punktu widzenia firmy zamawiającej szkolenie warto więc zorientować się w trakcie wstępnych rozmów, jakie jest podejście firmy szkoleniowej do celów szkolenia. Rozumienie celów jest czynnikiem odróżniającym firmy profesjonalne od nieprofesjonalnych.
O co chodzi w pracy trenera? - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.
© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.