Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Norma SA 8000 – odpowiedzialność społeczna

Napisany przez Centrum Doskonalenia Zarządzania MERITUM Sp. z o.o. dnia 2011-09-09 11:23:33. Aktualizowano 2024-04-19 22:54:25

Na rynkach światowych, w tym zwłaszcza na rynku Unii Europejskiej coraz bardziej znaczącym wyróżnikiem pozycji organizacji staje się jej etyka działania, odpowiedzialność społeczna i przeciwdziałanie korupcji.

Norma SA 8000 – odpowiedzialność społeczna

 

Na rynkach światowych, w tym zwłaszcza na rynku  Unii Europejskiej coraz bardziej znaczącym wyróżnikiem pozycji organizacji staje się jej etyka działania, odpowiedzialność społeczna i przeciwdziałanie korupcji. Te elementy są coraz bardziej dostrzegane przez kierownictwa organizacji i stają się podstawowymi narzędziami zarządzania, będąc, może nie tyle przeciwstawieniem, ile wypełnieniem luki, jaka była charakterystyczna dla dotychczasowego „technicznego” podejścia do zarządzania organizacją, w którym zdecydowany nacisk był położony na spełnienie wymagań wyrobu  w całym procesie wytwarzania. Mniejszy nacisk był położony na poza techniczne aspekty, związane bezpośrednio z człowiekiem i „humanistycznym” podejściem do zarządzania organizacją.

Społeczna odpowiedzialność organizacji  charakteryzuje się wyborem przez jej kierownictwo takich decyzji i działań, które przyczyniają się zarówno do dbałości o interes własny (pomnażania zysku organizacji), jak i do ochrony i pomnażania dobrobytu społecznego. Mówiąc o ochronie, nacisk położony jest na powstrzymanie się przez organizację  od działań, które są szkodliwe społecznie, chociaż mogą one przynosić zyski organizacji. Organizacje powinny podejmować działania, które będą ukierunkowane na zapobieganie i likwidowanie różnych negatywnych zjawisk społecznych. Mówiąc o pomnażaniu, nacisk kładzie się na twórczą rolę biznesu, w kreowaniu dobrobytu społecznego.

 

Każde działanie przedsiębiorstwa, którego celem jest  troska o konsumenta, sprawy pracownicze, ochrona środowiska naturalnego, jeśli wykracza poza minimalny poziom wymagany przez prawo (odpowiedzialność etyczna) i odpowiada oczekiwaniom społeczności, wzmacnia jego pozycjęprzetargową na konkurencyjnym rynku.

 

Firmy społecznie odpowiedzialne, które uzyskują przewagę rynkową, większy dostęp do kapitału, osiągają to na ogół w wyniku:

•         wprowadzenia w życie zasad kodeksu etycznego, określającego wartości, którymi kieruje się organizacja,

•         doskonalenia procesów pod kątem zmniejszania negatywnego oddziaływania na środowisko,

•         poprawy warunków pracy – tworzenie przyjaznego środowiska dla pracowników.

 

Istotnym wydarzeniem w 2001 roku stała się europejska inauguracja Globalnego Porozumienia, (Global Compact), którego efektem było ogłoszenie zasad, które mają zapewnić działanie biznesu „z ludzka twarzą”. Należą do nich:

1)      Prawa człowieka:

–        Popieranie i przestrzegania praw człowieka przyjętych przez społeczność międzynarodową.

–        Eliminacja wszelkich przypadków łamania praw człowieka przez firmę.

2)      Standardy pracy

–        Poszanowanie wolności stowarzyszania się i przyznanie prawa do prowadzenia negocjacji zbiorowych.

–        Eliminacja wszystkich form pracy przymusowej.

–        Zniesienie wykonywania pracy przez dzieci.

–        Przeciwdziałanie dyskryminacji w sferze zatrudnienia i w wykonywaniu zawodów.

3)      Środowisko naturalne

–        Popieranie prewencyjnego podejścia do kwestii związanych z ochroną środowiska.

–        Podejmowanie inicjatyw mających na celu promowanie postawy odpowiedzialności wobec środowiska naturalnego.

–        Popieranie rozwoju, stosowania i rozpowszechniania przyjaznych środowisku technologii.

Wiele z zasad, na których opiera się norma SA8000 wynika z konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO). Organizacja ILO jest najstarszą agencją ONZ i jedyną, która posiada trójstronną strukturę, składającą się ze związków zawodowych, organizacji pracodawców oraz organizacji rządowych. Przy opracowywaniu normy SA8000 korzystano również z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Konwencji Narodów Zjednoczonych dotyczącej Praw Dziecka.

Norma SA8000:2008 jest normą o zasięgu światowym, której przesłaniem jest – poprzez poprawę warunków pracy w konkretnych przedsiębiorstwach – poprawa tych warunków w wymiarze globalnym, na świecie. Będąc pierwszą międzynarodową normą dotyczącą praw pracowników, norma SA8000 obejmuje definicje i parametry, które zapewniają jej zgodność z prawami uniwersalnymi.

 

Zapewnienie w przedsiębiorstwach warunków pracy, zgodnych z międzynarodowymi normami postępowania i wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, w zakresie warunków socjalnych, wynagrodzeń, zatrudniania dzieci, dyskryminacji itd. stanowi powszechny już na świecie wymóg utrzymania się przedsiębiorstwa na rynku.

 

Uzyskanie przez przedsiębiorstwo certyfikatu zgodności systemu zarządzania z wymaganiami normy SA 8000 stanowi potwierdzenie stosowania przez nie dobrych praktyk, w stosunku do pracowników, konsumentów, nabywców i innych przedsiębiorstw.

 


 

Zachęcamy również do odwiedzania naszej strony internetowej www.centrum-doskonalenia.pl, gdzie znajdą Państwo aktualny harmonogram szkoleń oraz Centrum e-ISO z szeroką ofertą e-Booków oraz szkoleń e-lerningowych pod adresem www.centrum-doskonalenia.pl/sklep/

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Norma SA 8000 – odpowiedzialność społeczna - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.