Napisany przez B&O Navigator Firma Szkoleniowa Sp. z o.o. dnia 2023-05-30 15:28:29. Aktualizowano 2025-04-23 01:13:14
Model feedbacku AID (Action, Impact, Development) jest jednym z najpopularniejszych modeli udzielania informacji zwrotnej w dzisiejszych organizacjach. Model ten jest stosowany przez menedżerów, liderów, szkoleniowców oraz innych profesjonalistów, którzy chcą skutecznie i skutecznie udzielać informacji zwrotnej.
Zastosowanie modelu AID w udzielaniu informacji zwrotnej może prowadzić do skuteczniejszej komunikacji między ludźmi w organizacjach. Precyzyjne określenie zachowania, opisanie jego wpływu i wskazanie sposobów na rozwój, pozwala osiągnąć konkretny cel informacji zwrotnej i zwiększyć skuteczność działań.
Poniżej znajdziesz kilka przykładów sytuacji biznesowych, w których feedbacku (pochwały i konstruktywnej krytyki) udzielono w modelu AID.
Sytuacja: Manager chce docenić zaangażowanie pracownika w obsługę klientów firmy. Korzysta w tym celu z model AID:
"Action: Zauważyłem, że ostatnio bardzo dobrze radzisz sobie z obsługą klientów w naszej firmie. Impact: Twoja empatia i umiejętność słuchania pomagają klientom poczuć się zrozumianymi i zadowolonymi z naszych usług. Development: Zachęcam Cię, aby dalej rozwijać swoje umiejętności, na przykład poprzez dodatkowe szkolenia z obsługi klienta lub udział w mentoringu."
Analiza: W modelu AID, pierwszym elementem jest opisanie konkretnego działania, które chcemy pochwalić. W tym przypadku jest to umiejętność obsługi klienta przez pracownika. Następnie, w drugim elemencie, opisujemy wpływ tego działania na firmę lub zespół. W tym przypadku, empatia i umiejętność słuchania pomagają klientom poczuć się zrozumianymi i zadowolonymi z usług, co przekłada się na pozytywne wrażenia klientów i wzrost lojalności wobec firmy. W trzecim elemencie, proponujemy konkretne sposoby na dalszy rozwój pracownika. W tym przypadku, zachęcamy do uczestnictwa w szkoleniach lub mentoringu, które pozwolą na dalszą poprawę umiejętności obsługi klienta. Podsumowując, model AID pomaga w udzielaniu informacji zwrotnej w sposób konstruktywny i konkretne, co z kolei pomaga pracownikom w lepszym zrozumieniu, co robią dobrze i jak mogą się rozwijać.
Sytuacja: Manager marketingu chce pochwalić swojego pracownika za przygotowanie analiz na potrzeby strategii marketingowej. Pochwała od managera w modelu informacji zwrotnej AID może wyglądać następująco:
"Action: Zauważyłem, że dokładnie i skrupulatnie przeprowadziłeś analizę rynku przedstawioną w ostatnim raporcie. Impact: Twoja analiza wniosła wartość do naszej strategii marketingowej, co przyczyniło się do zwiększenia sprzedaży naszych produktów. Development: Bardzo doceniam Twoją pracę i chciałbym, abyś kontynuował w tym samym duchu. Czy są jakieś obszary, w których chciałbyś się rozwijać lub otrzymać więcej wsparcia od zespołu, aby móc osiągnąć jeszcze lepsze wyniki?"
Analiza: Analizując ten przykład, zauważamy, że:
Dzięki temu modelowi informacja zwrotna jest zwięzła, klarowna i konstruktywna. Ocenia ona osiągnięcia pracownika oraz zachęca do dalszego rozwoju, co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji w zespole oraz zwiększeniu motywacji do pracy.
Sytuacja: Handlowiec unika prowadzenia prezentacji dla klientów. Manager sprzedaży widząc kolejny raz taką sytuację postanawia reagować. Może skorygować postępowanie pracownika wykorzystując informację zwrotną opartą o strukturę AID:
"Akcja: Widziałem, że dzisiaj nie podjąłeś się prowadzenia prezentacji na spotkaniu z klientami. Wpływ: Byłem zaniepokojony, ponieważ twoje umiejętności prezentacyjne są kluczowe dla naszej firmy i wpływają na wizerunek przed naszymi klientami. Rozwój: Czy możemy porozmawiać o tym, jak możemy Ci pomóc w rozwoju tych umiejętności? Może warto przeprowadzić szkolenie lub ćwiczyć razem przed następnym spotkaniem z klientami?"
Analiza: W powyższym przykładzie, osoba udzielająca informacji zwrotnej wyraża swoje obawy, że brak umiejętności prezentacyjnych może mieć negatywny wpływ na firmę. Jednocześnie proponuje wspólnie znalezienie rozwiązania, aby pomóc osobie odbierającej informację w rozwoju i poprawie tych umiejętności. Dzięki temu modelowi AID, feedback jest konstruktywny, zwraca uwagę na konkretne zachowanie, a jednocześnie proponuje rozwój. Taka forma feedbacku motywuje osobę odbierającą informację do działań, zamiast zniechęcać lub obrażać.
Sytuacja: Feedback znajduje zastosowanie nie tylko w relacjach przełożony – pracownik. Można go stosować w komunikacji pomiędzy osobami pełniącymi np. równorzędne role. Rozważny prozaiczną sytuację, w której nasz rozmówca notorycznie nam przerywa.
"Action: Zauważyłem, że często przerywasz mi w trakcie rozmowy podczas spotkań zespołu. Impact: To sprawia, że trudno mi skupić się na swoich pomysłach i czuję się ignorowany. Development: Czy moglibyśmy ustalić jakiś sygnał, który sygnalizowałby koniec mojego wypowiedzenia? Myślę, że to pomogłoby mi wyrazić swoje myśli i ulepszyć naszą komunikację."
Analiza: W tym przykładzie osoba udzielająca informacji zwrotnej (kolega z zespołu) zaczyna od opisu konkretnej akcji, którą obserwuje (Action). Następnie opisuje wpływ tej akcji na swoje zachowanie lub emocje (Impact). W końcu sugeruje konkretny sposób na poprawę sytuacji (Development). Ten model może pomóc w udzielaniu bardziej konstruktywnej krytyki, ponieważ pomaga skupić się na konkretnych zachowaniach i ich wpływie, a nie na ogólnych osądach lub emocjach. W ten sposób osoba, która otrzymuje informację zwrotną, może łatwiej zrozumieć, jakie konkretne kroki może podjąć, aby ulepszyć swoje zachowanie w przyszłości.
Model AID (Action, Impact, Development) to narzędzie służące do udzielania skutecznej informacji zwrotnej, która jest konstruktywna i pomaga osobie otrzymującej informację w jej rozwoju. Oto podsumowanie korzyści z udzielania informacji zwrotnej w modelu AID:
Podsumowując, model AID pomaga osiągnąć skuteczną i pozytywną komunikację, a także zachęca do ciągłego rozwoju i poprawy umiejętności.
Zapraszamy do lektury artykułów poświęconych idei feedbacku i modelom informacji zwrotnej. Ich listę publikujemy poniżej. W mediach społecznościowych znajdziesz je pod wspólnym hashtagiem #FjakFeedback.
Wszystkich zainteresowanych podniesieniem swoich kompetencji w udzielaniu feedback-u zapraszamy na szkolenie "Feedback (Informacja Zwrotna) w Zarządzaniu Zespołami".
Autor: B&O NAVIGATOR Firma Szkoleniowa
Model AID w informacji zwrotnej. Jak udzielić pracownikowi feedbacku w modelu AID? Modele informacji zwrotnej (część 6) - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.
© 2010 - 2025 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.