Napisany przez Circinus Training Center Adam Pluciński dnia 2020-03-27 16:35:14. Aktualizowano 2025-04-19 16:40:02
Stało się! Niezależnie od tego, czy decyzją pracodawcy, czy swoją własną, a może przymuszony innymi czynnikami, rozpoczynasz pracę zdalną. Oczami wyobraźni widzisz się, być może z kubkiem gorącej kawy, w ulubionym dresie lub pidżamie, z laptopem na kolanach, i z ulgą myślisz o czasie zaoszczędzonym na dojazdach do biura, czy braku konieczności wychodzenia spod ulubionego kocyka. Bez wiecznie przeszkadzających Klientów / współpracowników / telefonów wyobrażasz sobie szybko uporać się z zadaniami i resztę czasu przeznaczyć na hobby lub odpoczynek. Opcja idealna!
Pamiętasz jeszcze czasy studiów? Należałeś/należałaś do grupy przygotowującej się do sesji kilka miesięcy wcześniej czy raczej tych, którzy zostawiali naukę na ostatnią chwilę? No właśnie!
Z zabraniem się do pracy jest jak z zabraniem się do nauki przy sesji: nagle okazuje się, że jeszcze MUSISZ tylko uprzątnąć stół, skoczyć do żabki po mleko (do kawy!), włączyć pranie (takie piękne słońce to idealnie wyschnie). W końcu to tylko kilka minut, więc chyba mogę sobie na to pozwolić? W zasadzie to już nawet zabrałeś się do pracy, ale nagle przyjechał kurier z paczką i zupełnie wybił cię z rytmu… potem zadzwoniła mama, bo skoro “siedzisz w domu” to chyba masz chwilę czasu, żeby z nią porozmawiać, prawda? 16:00, ale jak to, przecież ja nic nie zdążyłem/zdążyłam dzisiaj zrobić! Od jutra zabieram się do pracy… tylko jak?
Nastaw sobie kilka budzików lub timer, które będą wyznaczały start Twojej pracy. Dobrze jest dać sobie samemu znać 15 minut wcześniej, że za kwadrans rozpoczynamy: będzie to informacja, żeby przygotować sobie kawę, podłączyć ładowarki, zalogować się do systemów. O wyznaczonej godzinie rozpoczynamy już właściwą pracę, bez biegania do lodówki po mleko czy szykowania kanapki Jeśli nie obowiązują Cię konkretne godziny pracy, zaplanuj start swoich działań na okres, w którym jesteś najbardziej efektywny lub masz najmniej rozpraszaczy (np. kiedy dzieci jeszcze śpią).
Bez czujnego oka szefa nad sobą często mamy pokusę, żeby te najbardziej nielubiane lub najtrudniejsze / najbardziej wymagające zadania odsuwać na sam koniec listy “to do”, po czym okazuje się, że na koniec dnia jesteśmy już zbyt zmęczeni, żeby się nimi zająć i przekładamy je na kolejny dzień. Tym samym często takie zadanie “wisi” nam nad głową zabierając cenną energię i dając poczucie braku efektywności. Zgodnie ze wskazówkami Briana Tracy należy “zjeść tę żabę”, czyli to najgorsze zadanie wykonać od razu w pierwszej kolejności, a każde kolejne będzie się już wydawało dużo łatwiejsze. Trudny telefon do Klienta? Kłopotliwa windykacji należności? Po prostu wykręć numer i załatw tę sprawę, a poczujesz ulgę i odniesiesz wrażenie, że teraz to masz już z przysłowiowej górki…
Zazwyczaj rozpoczynając pracę zdalną mamy trudność z właściwą organizacją czasu pracy, dlatego zachęcam Cię, abyś dzień wcześniej lub z samego rana wypisał/-a wszystkie zadania do wykonania i realnie oszacował czas, jaki Ci one zajmą. Pamiętaj, żeby nie planować 100% czasu przeznaczonego na pracę: co najmniej 20% to sprawy spontaniczne i niezaplanowane tzw. “wrzutki” które – jeśli ich nie uwzględnisz, mogą zaburzyć Ci cały plan i spowodować dezorganizację dnia. Dodatkowo wykreślanie kolejnych zadań z listy “to do” działa motywująco. Planując czas rozpoczęcia pracy i przerw ustawiaj sobie timer (np. 90 min pracy ciągłej i 15 minut przerwy) tak, żeby czas przerw się nie rozciągał. W trakcie zaplanowanych przejdź się, wywietrz pomieszczenie o ile to możliwe i… wróć do “swojego domowego stanowiska pracy” na czas.
Jeśli coś stale przeszkadza Ci w realizacji zadań, masz do czynienia z tzw. „efektem piły”. Człowiek oderwany od wykonywanego zadania, nawet na krótko, potrzebuje dodatkowego czasu na ponowne wciągnięcie się do pracy. Statystycznie w ten sposób marnuje się aż 28% naszego czasu. Powrót do pracy nie jest jednak prosty i zajmuje zwykle od 10 do 25 minut (o ile w ogóle do niej wracamy). Dlatego wyeliminuj wszelkie rozpraszacze: wycisz telefon lub powiadomienia z social mediów, ustal z rodziną / współlokatorami, kiedy jest czas, w którym nie wolno Ci przeszkadzać, a jeśli trzeba, ubierz słuchawki wyciszające i wyraźnie oddziel czas obowiązków zawodowych i domowych.
Mam nadzieję, że te podstawowe wskazówki pozwolą Ci zmaksymalizowac efektywność pracę w trybie home office. Jeśli potrzebujesz większego wsparcia w tym zakresie, zapraszam na konsultację. Wspieramy Menadżerów, Kadrę Zarządzającą, Pracowników, nie tylko w tym temacie - także online. Więcej na naszej stronie - www.circinus.pl
Edyta Plucińska
Trener biznesu, ekspert HR
Circinus Training Center
Firma szkoleniowo-doradcza
www.facebook.pl/kompetencje
Kto dziś na „home office”? Sprawdź proste tipy na efektywną pracę zdalną! - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.
© 2010 - 2025 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.