Napisany przez M-S-M dnia 2010-03-12 14:42:26. Aktualizowano 2024-04-23 00:48:09
Grażyna Piotrowska-Oliwa w wystąpieniu otwierającym debatę zastanawiała się, dlaczego Polska jest daleko w tyle za innymi krajami, jeśli chodzi o rozwiązania szeroko rozumianego e-państwa. Zdaniem wiceprezydent Konfederacji Pracodawców Polskich jednymi z głównych tego przyczyn są kulejąca infrastruktura telekomunikacyjna i ciągle ograniczony dostęp do szerokopasmowego Internetu. - Trzeba też pamiętać o tym, co tak naprawdę możemy dziś załatwić za pomocą internetu, co państwo oferuje swoim obywatelom. Możemy np. przejrzeć strony internetowe, możemy rozliczyć się z fiskusem i wysłać aplikacje. Widać więc światełko w tunelu, ale to ciągle za mało. Bariera, której ciągle nie da się jakoś przeskoczyć, jest np. zastąpienie papierowej faktury e-fakturą – powiedziała Grażyna Piotrowska-Oliwa.
Janusz Piechociński, zastępca przewodniczącego Komisji Infrastruktury podkreślił, że z jednej strony staramy się gonić świat – nasi młodzi informatycy są w czołówce światowych konkursów – z drugiej zaś każdy program informatyczny sektora administracji publicznej był nieudolny, kosztowny, wprowadzany z ogromnymi trudnościami i spięciami. – Polska administracja jest konserwatywna i niezwykle trudno zmienić jej nastawienie. Widać u niej lęk przed nowymi technologiami, do tego brakuje jej nowoczesnego oprzyrządowania i wypłukany z fachowców rynek. To wszystko powoduje, że nasza administracja jest po prostu słaba merytorycznie. Co z tego, że powołujemy się na Strategię Lizbońską, skoro i tak nie ma komu jej realizować. Poza tym by Polska stała się e-państwem, należy podjąć szeroko pojętą edukację. Danie komuś komputera nie oznacza, że proces digitalizacji tego obywatela jest już zakończony. Wręcz przeciwnie – to dopiero początek – mówił Piechociński, który rozwiązania tego problemu upatruje m.in. w zmianie klimatu wokół administracji. - Hasło tanie państwo oznacza słabo opłacanych urzędników. To trzeba zmienić – stwierdził Piechociński.
Jarosław Wójtowicz z Instytutu Maszyn Matematycznych podkreślił, że państwo ciągle nie ma zaufania do swoich obywateli. – Niestety, nadal pieczątka i podpis jest najważniejszy – powiedział Wójtowicz. Jego zdaniem jednym z ważnych elementów e-państwa jest uproszczenie procedur, które dziś zrażają przedsiębiorców. Zgodził się z nim Jerzy Bielawny, wiceprezes Instytutu Studiów Podatkowych. - To prawda, że papier z pieczęciami jest w oczach urzędników wiarygodniejszy niż wydrukowany przez obywatela dokument z jego własnej drukarki. Urzędnicy muszą mieć zaufanie i to nie tylko do siebie, ale i do podatnika. Jeśli e-administracja ma się rozwijać, to musi mieć partnera z drugiej strony – mówił Bielawny.
– Nikt nie jest przeciwko e-fakturom. Korzystanie z niej będzie ułatwione dzięki elektronicznej pieczęci – stwierdził natomiast Jerzy Molak, Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki Elektronicznej.
Bartłomiej Osieka, koordynator projektu „Sprawne Państwo” w Ernst&Young podkreślił, że bez woli politycznej, koordynacji działań na poziomie ministerialnym nic się nie zmieni. - Ciągle będziemy wyrzucać pieniądze w błoto, jeśli będziemy tworzyć kolejne rejestry nie łącząc ich ze sobą. Centralizacja tematycznych rejestrów to jeden z priorytetów – mówił Osieka. Poniósł też kwestię nadmiernego jego zdaniem skupiania się na narzędziach, które mają nas doprowadzić do e-państwa. - Tymczasem warto się zastanowić, na jakie struktury chcemy te narzędzia nałożyć – dodał Osieka.
Zgodził się z nim Andrzej Ruciński, członek zarządu Unizeto Technologies. - Mniej mówmy o narzędziach, a więcej o procedurach. Nie upatrujmy tylko złych lub tylko dobrych stron e-podpisu. Poza tą najbezpieczniejszą metodą można przecież stosować i inne metody komunikacji z administracją. Ustawa ma pokazać, gdzie jest największe niebezpieczeństwo, a nie zabraniać stosować innych elementów – stwierdził Ruciński.
Paneliści zastanawiali się także nad kwestią dotyczącą bezpieczeństwa korzystania z dobrodziejstw e-państwa. Wszyscy byli zgodni, że bezpieczny przepływ dokumentów jest najważniejszy, choć – jak zauważył Andrzej Ruciński - stuprocentowa ochrona oznacza zero procent możliwości działania. – W ustawie o najbardziej bezpiecznym podpisie elektronicznym nie ma ani słowa o tym, że nie można korzystać z innych metod komunikacji z administracją. Ustawa nie zakazuje stosowania zdrowego rozsądku; pokazuje tylko, co jest najbardziej bezpieczne – powiedział Ruciński.
Konfederacja Pracodawców Polskich jest największą i najstarszą organizacją pracodawców w Polsce. Powstała w listopadzie 1989 roku. Reprezentuje ponad 7000 firm, zatrudniających ok. 3 mln pracowników. 85 proc. z nich to firmy prywatne, a 15 proc. należy do Skarbu Państwa. Konfederacja jest uznanym partnerem społecznym w Polsce i w Europie, reprezentuje stronę pracodawców w Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno – Gospodarczych. Prezydentem KPP jest Andrzej Malinowski. Z inicjatywy KPP, powstało m.in. Centrum Monitoringu Legislacji – pierwsze w Polsce forum, pozwalające śledzić proces legislacyjny na każdym etapie oraz umożliwiające przedsiębiorcom wpływ na kształt i jakość stanowionego prawa (www.cml.kpp.org.pl). KPP powołało również Obserwatorium Regionalnych Rynków Pracy, w ramach którego prowadzony jest wielowymiarowy, rzetelny i systematyczny monitoring regionalnych rynków pracy w Polsce, z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań pracodawców (www.obserwatorium.kpp.org.pl).
RAPORT E-PAŃSTWO A POLSKA - GŁÓWNE WYZWANIA
„E-Państwo a Polska – główne wyzwania”
Rada Europejska w 2000 r. przyjęła bardzo ambitny plan rozwoju dla Unii Europejskiej, zakładający uczynienie z Europy w ciągu 10 lat najbardziej dynamicznego i konkurencyjnego regionu gospodarczego na świecie, rozwijającego się szybciej niż Stany Zjednoczone. Dokument ten – od miejsca, w którym został sporządzony – został nazwany Strategią Lizbońską.
Dziś należy stwierdzić, że Strategia okazała się porażką. Już w 2004 r. w swoim raporcie były premier Holandii Wimm Kok stwierdził, że nie jest ona realizowana we właściwy sposób. Jego zdaniem od czasu szczytu lizbońskiego Unia Europejska pozostała jeszcze bardziej w tyle za Stanami Zjednoczonymi. W podobnym tonie wypowiadał się w ubiegłym roku premier przewodniczącej w tamtym czasie Unii Europejskiej Szwecji. Stwierdził, że pomimo pewnych postępów rok przed oficjalnym końcem, cele Strategii pozostały niezrealizowane, a ona sama okazała się porażką.
3 marca została opublikowana nowa strategia Komisji Europejskiej „EUROPA 2020” (a strategy for smart, sustainable and inclusive growth), nad którą dyskutować będzie Rada Europejska na najbliższym szczycie w dniach 25 – 26 marca w Brukseli.1 Nowa Strategia koncentruje się na inwestycjach w badania i innowacje oraz promowaniu przyjaznej środowisku gospodarki opartej na wiedzy i rozwoju kapitału ludzkiego.
W tym kontekście Konfederacja Pracodawców Polskich pragnie zwrócić uwagę na główne wyzwania stojące przed Polską - krajem zmierzającym do pełnego wykorzystania możliwości, które w komunikacji daje Internet. Korzyści płynące z digitalizacji, czyli nadawania postaci cyfrowej różnego rodzaju danym, są znaczne, aczkolwiek często niedostrzegane. Wśród nich można wymienić:
Ograniczenie kosztów generowania dokumentów (korzystanie z dokumentów w formie elektronicznej nie powinno rodzić konieczności ich dublowania poprzez archiwizację kopii w formie papierowej)
Wyeliminowanie wydatków związanych z dostarczaniem korespondencji (koszty operatora pocztowego)
Przyspieszenie obiegu pism przekładające się na możliwość szybszego podejmowania decyzji
Zmniejszenie ryzyka związanego ze skutkami ingerencji osób trzecich w treść dokumentu (w zależności od metody ich zabezpieczenia przed atakami)
Ważnym elementem, jaki należy wziąć pod uwagę omawiając problem digitalizacji, jest również aspekt ekologiczny. Dobitnie mogą o tym świadczyć liczby m.in. odnoszące się jedynie do fragmentu zagadnienia, a więc relacji faktur papierowych a ochrony środowiska naturalnego.
W Polsce wystawia się około 4 miliardy faktur rocznie, na co zużywane jest około 20 000 ton papieru
Do wyprodukowania 1 tony papieru potrzebne jest 17 drzew2
Na jednym hektarze lasu rośnie około 2 000 drzew nadających się do produkcji papieru3
Do produkcji papieru na wystawiane w Polsce faktury potrzebne jest wycięcie rocznie ok. 340.000 drzew4
Do produkcji papieru na wystawiane w Polsce faktury ścina się drzewa z terenu o powierzchni ok. 170 hektarów lasu5
Do produkcji jednej tony papieru zużywa się ok. 8 tys. kWh energii6
Przy produkcji jednej tony papieru zanieczyszcza się ok. 440.000 litrów wody7
Przy produkcji papieru na wystawiane w Polsce faktury zanieczyszcza się rocznie ok. 8,9 miliardów litrów wody8
Do wydrukowania 4 mld faktur rocznie zużywa się około 1,6 mln tonerów (przy średniej wydajności: 2,5 tys. strony/toner)9
Duże, choć trudne do oszacowania są również skutki ekologiczne związane z emisją spalin, jakie powstają podczas transportu tradycyjnych faktur między wystawcą a ich odbiorcą.
Jak pokazują powyższe wyliczenia, problem wyzwań stojących przez Polską w budowaniu standardu E-PAŃSTWA ma wielopłaszczyznowe znaczenie, a przez to wymaga przeprowadzenia głębokiej analizy i opracowania rozwiązań legislacyjnych umożliwiających w optymalny sposób wykorzystać możliwości Internetu.
Niniejsze opracowanie stawia sobie za cel identyfikację głównych wyzwań stojących przed Polską na etapie koniecznych zmian aktów prawnych dotyczących stosowania faktur w formie elektronicznej, podpisów elektronicznych oraz stworzenia efektywnej platformy umożliwiającej komunikację na linii organ – klient administracji, a więc realizacji programu e-administracji.
E-faktury
Upowszechnienie e-fakturowania wpisuje się w budowę w Polsce społeczeństwa informacyjnego. Również Unia Europejska promuje ideę zastępowania tradycyjnych faktur elektronicznymi rozliczeniami, nie tylko w sektorach B2B (Business-to-Business), B2C (Business-to-consumer), ale również w sektorze usług świadczonych przez instytucje publiczne. Poniżej przedstawione zostały konkretne przykłady i zestawienia świadczące o innowacyjności płynącej z wdrożenia e-fakturowania oraz oszczędności, jakie taki system rozliczenia pozwala zrealizować.
Miesięczny koszt 1000 faktur - papierowa: 2600 zł; elektroniczna: 560 zł. Różnica: 2040 zł.10
Szacuje się, że w Europie firmy stosujące rozliczenia za pomocą e-faktur wypracowują rocznie oszczędności rzędu ponad 240 mld euro.11
Średnia europejska firma oszczędza na tym rozwiązaniu około 150 tys. euro rocznie, a firma duża (wystawiająca miesięcznie około 20 tys. faktur) oszczędza 3 mln euro.12
Z badań przeprowadzonych w 2008 roku wśród kilkuset firm w czterech państwach Unii Europejskiej wynika, że zastępowanie tradycyjnych faktur e-fakturowaniem staje się coraz powszechniejsze. Oto przykłady z niniejszej sondy13: E-fakturowaniem posługuje się już, albo w najbliższym czasie zamierzało wprowadzić taki system odpowiednio:
Austria – 76 procent
Hiszpania – 62 procent
Włochy – 50 procent
Finlandia – 49 procent
Jakie są potencjalne korzyści z e-faktury dla wystawcy? (w proc.)
|
Austria |
Włochy |
Hiszpania |
Redukcja kosztów |
83 |
84,5 |
94 |
Większa efektywność |
78 |
86 |
64 |
Szybciej realizowane płatności |
44 |
24 |
45,5 |
Jakie są potencjalne korzyści z e-faktury dla odbiorcy?
|
Austria |
Włochy |
Hiszpania |
Redukcja kosztów |
64 |
66 |
56 |
Większa efektywność |
78 |
93 |
78 |
Mniej nieporozumień z kontrahentem |
14 |
32 |
41 |
W 2008 roku około 1 milion europejskich przedsiębiorstw i 23 mln konsumentów wymieniło łącznie ponad miliard faktur elektronicznych.14
Każdego dnia w ubiegłym roku, 1200 firm i 11 tysięcy konsumentów stawało się użytkownikami e-fakturowania.15
Europejskim prekursorem e-faktur w sektorze publicznym jest Dania. Od 2005 roku istnieje tam obowiązek e-fakturowania, jeśli odbiorcą usług jest instytucja sektora publicznego. Podobne rozwiązania wdrażają też Finlandia, Szwecja, Hiszpania i Włochy.16
Wprowadzenie tego systemu w Danii przynosi państwu roczne oszczędności w wysokości 100-134 mln euro.17
Wyzwania
Oprócz mentalnych i często technologicznych przeszkód w upowszechnianiu w Polsce rozliczeń za pomocą e-faktur, istotną barierę stanowi skomplikowane i niejednoznaczne prawodawstwo.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur, faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego, kwalifikowanego certyfikatu lub poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych. Tak więc ustawodawca zawęża możliwość stosowania e-faktur do stosowania dwóch rodzajów zabezpieczeń przed atakiem na nie. W tym kontekście pojawia się pytanie, czy takie ograniczenie z uwagi na stosunkowo wysokie koszty tych – bądź co bądź najbardziej bezpiecznych rozwiązań – jest zasadne.
Innym problemem, z którym należy się zmierzyć, są niejasności interpretacyjne odnoszące się do kilku kwestii prawnych związanych z e-fakturami, które zostały wypełnione niekorzystnymi dla promowania e-faktur w Polsce interpretacjami organów skarbowych. Dla przykładu, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nie jest możliwe wystawienie faktury korekty w formie papierowej do faktur pierwotnie wystawionych i przesłanych w formie elektronicznej18. Odbiera to podatnikom możliwość wyboru, która forma – w danym momencie bardzie korzystna dla wystawcy – może być stosowana.
Kolejnym zagadnieniem, na które należy zwrócić uwagę przy stosowaniu e-faktur jest to, że wydruk wizualizacji faktury elektronicznej może być wykorzystany wyłącznie do zapoznania się z treścią tej faktury, nie jest natomiast dokumentem księgowym. Z jednej strony twierdzić można, że elektroniczna forma dokumentu wyłącza potrzebę stosowania jej papierowego wydruku, z drugiej zaś rodzi pytanie o możliwość stworzenia rozwiązania (zarówno w technicznym jak i prawnym tego słowa rozumieniu), które zapewniłoby, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, możliwość elastycznego doboru form, w jakich archiwizowane byłyby dokumenty księgowe.
Dla osób, które chciałyby skorzystać z tzw. ulgi internetowej, kłopotliwym faktem może być to, że umożliwienie podatnikowi wglądu do treści faktury VAT za użytkowanie Internetu w formie ścieżki dostępu do serwera operatora przy użyciu unikatowego hasła nie daje prawa do ulgi. Nawet, gdy można z serwera pobrać i wydrukować wygenerowany dokument, nie jest to równoznaczne ze spełnieniem warunków uprawniających do odliczenia. Nie można też uznać tych faktur jako wystawionych, przesłanych i przechowywanych w formie elektronicznej.
Posiadając tylko taki dostęp do faktur za Internet, podatnik nie będzie miał prawa do skorzystania z ulgi internetowej w PIT. Aby z ulgi skorzystać, trzeba udokumentować poniesione wydatki fakturami elektronicznymi, a nie dostępem elektronicznym do faktur - lub fakturami papierowymi19.
Innym zagadnieniem, które należy doprecyzować jest moment czasowy doręczenia faktury elektronicznej, od którego uzależniona jest możliwość dokonania odliczenia za dany okres. Nie budzące wątpliwości przepisy dałyby podmiotom korzystającym z e-faktur komfort prowadzenia działalności w bezpiecznym, gdyż zdefiniowanym, środowisku prawnym.
Nowe rozwiązania w zakresie e-faktur należy uczynić kompatybilnymi z innymi regulacjami, które pozostają z nimi w związku. Dla przykładu należy wspomnieć o wynikającym z prawa telekomunikacyjnego obowiązku dostarczania z każdą fakturą podstawowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych, który to obowiązek – mógłby być realizowany w formie elektronicznej.
Przytoczone powyżej kontrowersje w zakresie stosowania faktur elektronicznych nie wyczerpują listy wszystkich problemów. Są one jednak właściwym wprowadzeniem do dyskusji o przeprowadzeniu kierunkowych zmian, które powinny zmierzać do:
Ustanowienia swobody wyboru środków do zapewniania autentyczności i integralności e-faktur przy zachowaniu odpowiedniego poziomu ich bezpieczeństwa (np. poprzez wskazanie przykładowego katalogu w przepisach wykonawczych)
Zrezygnowanie ze szczególnej formy wyrażenia akceptacji na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej
Oderwanie akceptacji (braku akceptacji) od skutków podatkowych e-faktury
Rozwiązanie problemów z określaniem momentu otrzymania e-faktury
Zmiana przepisów o przechowywaniu faktur i e-faktur
Dopuszczenie elektronicznego wykonania obowiązków informacyjnych przedsiębiorców telekomunikacyjnych względem abonentów
Wyraźne uregulowania dotyczące e-faktur jako dowodów księgowych.
Podpis elektroniczny
Problem stosowania podpisu elektronicznego w Polsce liczy już sobie 9 lat, gdyż obowiązująca obecnie ustawa o podpisie elektronicznym została uchwalona na jesieni 2001 r. Od samego początku akt ten – mający za zadanie wdrożyć do polskiego porządku prawnego postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/93/WE w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych – wzbudzał wiele kontrowersji. Podstawowym zarzutem, który jest mu stawiany jest to, że nie doprowadził do powszechnego stosowania podpisu elektronicznego w obrocie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez GUS w roku 2007 z podpisu elektronicznego korzystało jedynie 17 % firm20, zaś do połowy grudnia 2008 zostało wydane w Polsce ponad 200 tys. aktywnych kwalifikowanych certyfikatów21. Z tego powodu Ministerstwo Gospodarki zdecydowało, że powstanie nowy projekt ustawy, który ma wyjść naprzeciw oczekiwaniom osób potencjalnie zainteresowanych korzystaniem z nowoczesnych technologii podczas składania oświadczeń woli. Na dziś projekt nowej ustawy o podpisach elektronicznych oczekuje na przyjęcie go przez Radę Ministrów i skierowanie do Sejmu.
Wyzwania
Jako główne wyzwania stojące przed nową ustawą należy wskazać:
Stworzenie regulacji prawnych umożliwiających stosowanie innych możliwości kontaktowania się niż bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą bezpiecznego kwalifikowanego certyfikatu w obszarach, które nie są narażone na intensywne ataki. Przyczyną nie rozpowszechnienia się stosowania technologii podpisu elektronicznego wydaje się być to, że w wielu przypadkach wymaga stosowania jego najbardziej zaawansowanej formy opartej na kwalifikowanym certyfikacie, wystawionym przez specjalnie do tego powołane centra. Co prawda w ostatnich latach obserwujemy stały spadek cen usług certyfikacyjnych, ale w dalszym ciągu utrzymuje się on na poziomie nie pozwalającym na jego upowszechnienie, oscylującym w wokół kwoty 300 zł za roczny okres korzystania.
Zachowanie zasady tzw. neutralności technologicznej prawa. Polega ona na tym, żeby regulacje legislacyjne nie preferowały żadnego z rozwiązań technologicznych przy zabezpieczaniu dokumentów. Taki stan rzeczy mógłby powodować dyskryminację części uczestników rynku podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, co z kolei mogłoby prowadzić do podważenia konstytucyjności przepisów nie odpowiadających zasadzie neutralności technologicznej. Dodatkowo, zachowanie tej zasady zapobiega nakładaniu gorsetu akceptowalnych przez prawo rozwiązań technologicznych ograniczających innowacyjność.
Wprowadzenie odpowiednio ukształtowanej instytucji pieczęci elektronicznej, którą mogłyby się posługiwać podmioty inne niż osoby fizyczne. De lege lata możliwość korzystania z podpisu elektronicznego zarezerwowana jest dla osób fizycznych, które mogą ewentualnie składać oświadczania woli w formie elektronicznej jedynie występując jako odpowiednio umocowani przedstawiciele. Zawsze opatrują oni jednak dokumenty własnym podpisem. Pieczęć elektroniczna przysługująca jednostce organizacyjnej powinna być umocowana w systemie prawnym w taki sposób, żeby nie budziło wątpliwości, jakie skutki prawne wynikają z posługiwania się nią.
Regulacje dotyczące podpisu elektronicznego powinny mieć charakter ramowy, pozwalając dobierać odpowiednie instrumenty odpowiadające zapotrzebowaniu w danym obszarze. Szerokie spektrum możliwości wyboru rodzaju podpisu elektronicznego może okazać się panaceum na epizodyczne korzystanie z niego, często utożsamianego wyłącznie z jego najdroższą, kwalifikowaną wersją. Dla przykładu – można z całą pewnością stwierdzić, że kontakty obywatela z organami administracji samorządowej cechują się mniejszym potencjalnym zagrożeniem niż składanie oświadczeń woli w kontaktach klient – bank, a więc rygory bezpieczeństwa powinny być w takich sferach złagodzone. Tak więc szczegółowe regulacje dotyczące poszczególnych płaszczyzn użyteczności podpisów elektronicznych powinny określać instrumenty, którymi osoba podpisująca ma się posługiwać.
Konieczne jest stworzenie regulacji prawnych pozwalających w sposób kompatybilny wykorzystywać podpisy elektroniczne z innymi formami nowoczesnego kontaktowania się, jak np. bankowością elektroniczną, Krajowym Rejestrem Sądowym czy platformami kontaktu obywatela z administracją.
E-administracja
Kompleksowa koncepcja elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej w Polsce została opracowana w grudniu 2002 roku i jest elementem szerszej koncepcji o nazwie Wrota Polski. „Wrota Polski” zostały zaproponowane jako nazwa zintegrowanego systemu informatycznego, umożliwiającego świadczenie usług publicznych, a w szerszym znaczeniu jako nazwa projektu symbolizującego otwarcie Polski na nowe techniki, współpracę z innymi krajami oraz otwarcie państwa na potrzeby obywateli.
Misją Wrót Polski było zwiększenie o 10% rzeczywistej, a o 40% potencjalnej efektywności administracji publicznej związanej ze świadczeniem usług publicznych oraz realizacją innych zadań publicznych przy jednoczesnym polepszeniu przejrzystości pracy administracji i zdolności dostosowania jej funkcjonowania do zmian prawa, a także potrzeb obywateli i przedsiębiorstw.
Na początku 2005 roku koncepcję przekształcono w program działań zmierzający do uzyskania pełnej funkcjonalności urzędu elektronicznego w Polsce oraz urzeczywistnienia idei elektronicznej administracji publicznej22.
Nowe podejście do tworzenia warunków interoperacyjnego współdziałania systemów informatycznych należy wiązać z uchwaleniem w 2005 r. ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne i zainicjowaniem kompleksowych działań na rzecz modernizacji infrastruktury informacyjnej państwa. Wyrazem takiego podejścia było uchwalenie Planu Informatyzacji Państwa, w którym podstawową rolę integrującą zasoby i systemy informatyczne administracji publicznej pełni platforma ePUAP (Platforma Usług Administracji Publicznej).
Podstawami formalnymi i merytorycznymi ePUAP są:
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działania podmiotów realizujących zadania publiczne;
Strategie Informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2004-2006 oraz na lata 2013-2020;
Program „Wrota Polski”;
Plan Informatyzacji Państwa na lata 2006r. i 2007-201023.
Wyzwania
Aby móc mówić o efektywnym działaniu e-administracji, twórcy systemu muszą uporać się z następującymi problemami:
Infrastruktura, na której ma opierać się system, powinna być stworzona w tzw. otwartym standardzie. Oznacza to, że musi ona „należeć” do organizacji, która nie będzie prowadziła walki konkurencyjnej, polegającej na uniemożliwieniu zapoznania się ze specyfikacją systemu lub w jakikolwiek sposób ograniczała możliwość współdziałania z innymi podmiotami. Wszelkie decyzje powinny być podejmowane w sposób transparentny i umożliwiający ich kontrolę, a wszystkie patenty i prawa autorskie udostępniane bez opłat.
System powinien zapewniać możliwość wnoszenia pism przy użyciu Elektronicznej Skrzynki Podawczej bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a jedynie opierać się na jednokrotnym uwierzytelnieniu klienta administracji na początku korzystania przez niego z systemu. Oczywiście kontakt z administracją powinien być prowadzony w oparciu o infrastrukturę zapewniającą jak najwyższy poziom bezpieczeństwa przesyłania danych.
E-administracja powinna potwierdzać otrzymanie każdego dokumentu w formie elektronicznej poprzez dostarczenie osobie wnoszącej elektronicznej prezentaty, która potwierdzałaby wniesienie konkretnego pisma w oznaczonej dacie i o oznaczonej godzinie.
Należy stworzyć zbiór wzorów dokumentów wnoszonych do administracji w sprawach typowych, który w sposób automatyczny – podczas jego wypełniania – sygnalizowałby błędy. Rozwiązanie takie w znacznym stopniu przyczyniłoby się do przyspieszenia postępowania poprzez uniknięcie konieczności wzywania klienta administracji do składania wyjaśnień.
W celu sprzężenia systemu wnoszenia pism w formie elektronicznej z możliwościami, jakie daje wykorzystanie bankowości elektronicznej, ważnym elementem efektywnie działającej e-administracji powinno być dodanie do systemu e-administracji możliwości bezpiecznego wnoszenia opłat z rachunku bankowego klienta z wykorzystaniem Internetu. W tym zakresie należy sugerować nawiązanie współpracy między twórcami systemu e-administracji a przedstawicielami banków, które mają wieloletnie doświadczenie w ochronie przed atakami swoich systemów informatycznych.
Podsumowanie
Niniejsze opracowanie stanowi opis podstawowych problemów, na jakie napotyka proces budowania przyjaznego i zapewniającego odpowiedni poziom bezpieczeństwa obywatelom E-PAŃSTWA. Rzeczą oczywistą jest to, że realizacja niektórych postulatów może budzić kontrowersje nie tylko ze względu na problemy techniczne lub koszty wdrażania, ale również ze względu na to, że proces budowania E-PAŃSTWA wymaga od jego konstruktorów zawierania wielu kompromisów. Dla przykładu należy chociażby wspomnieć o poszukiwaniu złotego środka między odpłatnym, ale zapewniającym najwyższy standard bezpieczeństwa bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu a rozwiązaniami tańszymi, ale opartymi na mniej zaawansowanych metodach kryptografii.
Jest również rzeczą oczywistą to, że nie wszystkie problemy mogły zostać poruszone. Wynika to nie tylko z faktu, że obszar informatyzacji życia wkracza w coraz nowsze jego sfery, ale również dlatego, że nie sposób poruszyć wszystkich wyzwań w sytuacji, gdy na skutek postępu technologicznego, niemal każdego dnia jest ich więcej.
Świadomi wszystkich tych ograniczeń liczymy na to, że opracowanie to stanie się elementem głosu w dyskusji nad poszczególnymi zagadnieniami w nim poruszonymi oraz stanowiło przyczynek do próby kompleksowego ujęcia Polski jako kraju kandydującego do roli E-PAŃSTWA.
1 Tekst Strategii dostępny na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20version.pdf
2 Źródło: Greenpeace Polska
3 Żródło: Lasy państwowe
4 Źródło: Obliczenia własne
5 Źródło: Obliczenia własne
6 Źródło: Portal Interklasa – Materiały dla nauczycieli
7 Źródło: Portal Interklasa – Materiały dla nauczycieli
8 Źródło: Obliczenia własne
9 Źródło: Tech.wp.pl
10 Źródło: dane za Deloitte Touche Tohmatsu
11 Źródło: dane za Deloitte Touche Tohmatsu
12 Źródło: dane za Deloitte Touche Tohmatsu
13 Źródło: Raport European E-Invoicing, Guide for SMEs, opracowany m.in. przez Europejską Unię Rzemieślników oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (UEAPME)
14 Źródło: Raport E-Invoicing / E-Billing in Europe, 2009
15 Źródło: Raport E-Invoicing / E-Billing in Europe, 2009
16 Źródło: Raport European E-Invoicing, Guide for SMEs, opracowany m.in. przez Europejską Unię Rzemieślników oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (UEAPME)
17 Źródło: European Electronic Invoicing Final Report, wydany przez European Commission Informal Task Force on e-Invoicing
19 Odpowiedź Ministra Finansów na interpelację poselską nr 11597
20 Źródło: GUS - Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2004-2007.
21Źródło: 30 lat podpisu elektronicznego. 1998 – 2008 Dziesięć lat istnienia Centrum. Dostępne na: http://certum.pl/upload_module/wysiwyg/certum/pdf/kronika/kronika_epodpis.pdf
22 Źródło: www.e-puap.mswia.gov.pl
23 Źródło: www.e-puap.mswia.gov.pl
Daleka droga do e-państwa - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.
© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.