Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Złudzenie specyfiki

Napisany przez MODERATOR dnia 2011-10-11 11:18:39. Aktualizowano 2024-04-18 07:44:30

Odległość między dwoma punktami.

Mity

            Większość trenerów podczas omawiania z klientem programu szkolenia spotyka się z pytaniem: „Czy Pan(i) zna specyfikę pracy naszej firmy?” Czasami klienci podkreślają: „nasi klienci są bardzo specyficzni”. Podczas oceny szkolenia padają zastrzeżenia; „trener nie znał specyfiki firmy” lub pochwały; „trener świetnie orientuje się w specyfice działania naszej firmy”. To podkreślanie wyjątkowej specyfiki jest pochodną naszej potrzeby wyjątkowości. Lubimy myśleć o sobie jako o kimś niepowtarzalnym. Określenia takie jak powszechny, nijaki, niewyróżniający się odczytujemy jako zabarwione negatywnie. Jeśli wykonujemy jakąś pracę to również wolimy spostrzegać ją jako wyjątkową, trudną, twórczą, niepowtarzalną. W rzeczywistości większość z nas wykonuje pracę bardzo podobną do pracy tysięcy i milionów innych ludzi. Większość firm obsługuje bardzo przeciętnych klientów, procesy obsługi klienta, sprzedaży, zarządzania a nawet reklamacji i windykacji są bardzo podobne, jeśli nie identyczne. Oczywiście, nie znaczy to, że taśmy napędowe sprzedaje się tak samo kosmetyki fryzjerskie. Jednak zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku mamy do czynienia ze sprzedawcą – człowiekiem i z klientami, którzy również są ludźmi. Wszyscy oni podlegają tym samym prawidłowościom psychologicznym, używają podobnych algorytmów rozumowania, popełniają podobne błędy w podejmowaniu decyzji. Prawdą jest, że inaczej zarządza się linią produkcyjną a inaczej grupą handlowców w terenie, ale rozmowa dyscyplinująca zarówno z pracownikiem z linii produkcyjnej, jak i z handlowcem musi uwzględniać te same prawidłowości karania w przeciwnym bowiem razie zdemotywuje pracownika.

Fakty

            W szkoleniach miękkich bardziej istotne jest, aby trener znał zasady funkcjonowania rynku, psychologiczne podstawy podejmowania decyzji przez klientów, reakcje pracowników i szereg innych ogólnych i wspólnych dla większości ludzi prawidłowości niż to, aby orientował się, że w firmie zlecającej szkolenie handlowiec nazywa się opiekunem marki lub promotorem. Jeśli podczas szkolenia trener pokaże w jaki sposób badać potrzeby klienta na przykładach sprzedaży komputerów, automatów spawalniczych, tonerów do drukarek i kwiatów, to nie oznacza to, że nie zna specyfiki firmy, która zajmuje się akurat sprzedażą kserokopiarek. Uczestnik szkolenia, który użyje swojej inteligencji po to, aby zrozumieć istotę badania potrzeb skorzysta ze szkolenia w o wiele większym stopniu niż ten, któremu trener przedstawi wyłącznie przykłady dotyczące kopiarek. W pierwszym przypadku mamy szansę na to, że uczestnik zrozumie proces, w drugim bardziej prawdopodobne jest, że będzie naśladował wzorcowe rozmowy. Wybierając trenerów szkoleń miękkich powinniśmy oceniać przede wszystkim jakimi są specjalistami w dziedzinie, sprzedaży, negocjacji, psychologii klienta, motywowania ludzi, następnie, jaką dysponuje umiejętnością uczenia ludzi i dopiero na końcu należy brać pod uwagę, czy trener orientuje się w jakich opakowaniach sprzedawane są nasze produkty, albo jak przebiega proces realizacji zamówienia. Firmy zlecające szkolenia bardzo często żądają referencji trenera z branży, którą reprezentują. Zamykają sobie w ten sposób dostęp do wielu bardzo dobrych specjalistów. Paradoksalnie, trener sprzedaży, który szkolił sprzedawców FMCG, dóbr inwestycyjnych i usług finansowych może przeprowadzić lepsze szkolenie dla firmy farmaceutycznej niż taki, który szkoli od 10 lat wyłącznie przedstawicieli medycznych.

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Złudzenie specyfiki - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.