Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Rekrutacja aktywna i pasywna – którą wybrać?

Napisany przez Malinowski Grzegorz dnia 2022-10-31 12:37:41. Aktualizowano 2024-04-25 17:42:09

Poszukując kandydatów do pracy rekruterzy posługują się różnymi metodami i technikami. Do najpopularniejszego podziału zaliczyć możemy z pewnością rekrutację aktywną i rekrutacją pasywną.

Czym różnią się od siebie te dwie metody? Kiedy warto z nich korzystać? Znamy odpowiedzi na najważniejsze pytania – zapraszamy do artykułu.

 

Kandydat aktywny czy kandydat pasywny – którego szukasz?


Metod i technik poszukiwania pracowników jest bardzo dużo. Najbardziej ogólny podział zakłada rozróżnienie kandydatów na aktywnych i pasywnych. Czym różnią się między sobą?

Warto zacząć od tego, żeproces rekrutacji i selekcji pracowników zawsze powinien być uzależniony od tego, jakiego rodzaju pracowników w danym momencie poszukuje organizacja. W zupełnie inny sposób szuka się pracowników niższego szczebla, w zupełnie inny ekspertów wyspecjalizowanych w bardzo wąskich dziedzinach, a jeszcze inaczej kierowników i managerów wyższego szczebla.

Jaką metodę rekrutacji wybrać, aby zoptymalizować proces rekrutacji, poprawić jego jakość, a tym samym osiągnąć oczekiwane rezultaty? Podpowiadamy.

 

Rekrutacja aktywna – czym się charakteryzuje?


Rekrutacja kandydatów aktywnych zawsze opiera się na poinformowaniu przez pracodawcę o uruchomieniu procesu rekrutacyjnego, np. poprzez wystawienie ogłoszenia o pracę na popularnych serwisach lub poprzez udział w targach pracy bądź branżowych eventach.

W przypadku rekrutacji aktywnej kandydaci samodzielnie aplikują na stanowiska, na które prowadzony jest proces, stąd też takich kandydatów określa się mianem kandydatów aktywnych. W zdecydowanej większości przypadków kandydatami aktywnymi są osoby, które aktualnie nie posiadają zatrudnienia, osoby, które chcą zmienić obecne miejsce pracy bądź studenci lub absolwenci dopiero wkraczający na rynek pracy. W związku z tym, że kandydaci aktywni nie mają pracy, ich wymagania dotyczące zatrudnienia często są niższe i są gotowi rozpocząć zatrudnienie niemal od razu.

W jakich przypadkach warto skorzystać z rekrutacji aktywnej? Zwłaszcza przy szukaniu pracowników o szerokich i stosunkowo popularnych umiejętnościach, a więc na stanowiska juniorskie bądź specjalistyczne. Na takie ogłoszenia rekrutacyjne często bowiem odpowiada wiele osób, trzeba więc uzbroić się w cierpliwość podczas selekcji kandydatów, jednak z dużym prawdopodobieństwem wśród kandydatów, którzy się zgłosili znajdziemy pracownika odpowiadającego naszym wymaganiom.

 

Rekrutacja pasywna – czym się charakteryzuje?


Rekrutacja pasywna to rekrutacja, która charakteryzuje się bierną postawą pracodawcy. Organizacja nie podejmuje więc żadnych oficjalnych działań, które informują o tym, że szuka nowych pracowników. W takim przypadku osoby zainteresowane zatrudnieniem w danej organizacji same przesyłają dokumenty aplikacyjne, nawet jeśli organizacja w danej chwili nie prowadzi aktywnej rekrutacji.

Rekrutację pasywną można jednak rozpatrywać nieco szerzej. Jeśli firma w danym momencie poszukuje pracowników o określonych i wąskich umiejętnościach, zwłaszcza w bardzo specjalistycznych zawodach, rekruterzy mogą skorzystać z narzędzi do rekrutacji pasywnej. Wiele osób, nawet takich, które aktualnie posiadają zatrudnienie, umieszcza swoje życiorysy w różnych specjalistycznych portalach, dokładnie opisując swoje doświadczenie oraz posiadane umiejętności i kompetencje. Takie zachowanie zdecydowanie ułatwia organizacjom odnalezienie idealnych pracowników – kandydaci sami opowiadają o swojej ścieżce kariery, dodatkowo zostawiając do siebie kontakt.

 

Zarówno rekrutacja aktywna, jak i rekrutacja pasywna mają swoje plusy. Aby rekrutacja spełniała swoje zadanie warto każdorazowo przed uruchomieniem procesu zadać sobie pytanie, jakich pracowników aktualnie poszukujemy. Stanowiska niższego szczebla oraz popularne stanowiska specjalistyczne w zdecydowanej większości przypadków można wypełnić korzystając z narzędzi, jakie oferuje rekrutacja aktywna. Z kolei role eksperckie wymagające wąskich kompetencji czasem łatwiej obsadzić wykorzystując rekrutację pasywną. Rekrutacja kandydatów pasywnych, mimo że na samym początku może wydawać się bardziej czasochłonna niż umieszczenie ogłoszenia, ostatecznie skraca proces rekrutacji i oszczędza czas rekrutera, który nie spędza wielu godzin na analizie nadesłanych dokumentów aplikacyjnych. Podsumowując, punktem wyjścia do wyboru formy rekrutacji, zawsze powinien być rodzaj stanowiska, na które rekrutujemy oraz kompetencje, których poszukujemy u kandydatów do pracy. Powodzenia!


Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Rekrutacja aktywna i pasywna – którą wybrać? - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.