Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

[raport] Trudności uczniów podczas nauki języka angielskiego przed maturą

Napisany przez M-S-M dnia 2014-03-03 08:26:28. Aktualizowano 2024-04-27 20:52:26

Serwis e-korepetycje.net przeprowadził badanie ankietowe wśród korepetytorów przygotowujących uczniów szkół ponadgimnazjalnych do egzaminu maturalnego. Celem badania było uzyskanie informacji na temat największych problemów, które spotykają ich kursantów w trakcie nauki przed egzaminem dojrzałości.

Serwis e-korepetycje.net przeprowadził badanie ankietowe wśród korepetytorów przygotowujących uczniów szkół ponadgimnazjalnych do egzaminu maturalnego. Celem badania było uzyskanie informacji na temat największych problemów, które spotykają ich kursantów w trakcie nauki przed egzaminem dojrzałości. Ankietę przeprowadzono wśród korepetytorów z całej Polski, z czego 30% udziela korepetycji z języka angielskiego.

Respondentów zapytano o największe trudności pojawiające się u maturzystów podczas nauki, które oni sami zaobserwowali lub o których dowiedzieli się bezpośrednio od uczniów. Zdecydowanie jednym tych z czynników, który ma tutaj decydujące znaczenie jest czas, a właściwie jego brak, o którym wspomina około 15% pytanych. Język angielski jest bowiem jednym z wielu przedmiotów, z którym maturzyści będą musieli się zmierzyć, a w obliczu bieżących zajęć lekcyjnych nie są w stanie przeznaczyć na każdy z nich satysfakcjonującej ilości godzin.

Prawie 35% korepetytorów zauważa także, że tym co może negatywnie wpływać na postępy w nauce do egzaminu dojrzałości jest paraliżujący uczniów stres. Zarówno odczuwany w formie zbyt szybko upływającego czasu, jak i ogromu materiału, który uczniom wydaje się być niemożliwy do opanowania. Stres utrudniający przyswajanie wiedzy dotyka najczęściej tych maturzystów, który mają problemy z systematycznością, przez co jeszcze na kilka miesięcy przed egzaminem pozostało im sporo materiału do opanowania.

Zaległości powstałe wskutek wcześniejszego zaniedbania wydają się być praktycznie nie do nadrobienia, szczególnie jeśli są to braki czysto techniczne, na które uwagę zwraca więcej niż połowa ankietowanych. Bowiem o ile problemy z uporządkowaniem wiedzy można rozwiązać w krótkim czasie, to nieznajomość podstawowych zasad gramatycznych w języku obcym może skutkować na przykład brakiem umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi. Przy czym w wypadku tego rodzaju zadań maturalnych dużym problemem są także niedobory słownictwa ogólnego oraz z działów specjalistycznych, takich jak zdrowie, praca, żywienie, turystyka i podróżowanie oraz wiele innych.

Uczniowie, którzy dotychczas uczyli się języka angielskiego w formie biernej, mają także spore trudności ze swobodnym wypowiadaniem się w tym języku. W trakcie przygotowań do matury ustnej z angielskiego wielu maturzystów nie potrafi przełamać bariery językowej mimo faktu, że wiedzą „co?” i „jak?” chcą wyartykułować. Powodów występowania takiego zjawiska należy doszukiwać się w metodyce nauki języków obcych w polskich szkołach, gdzie rzadziej praktykowane są umiejętności mówienia po angielsku aniżeli pisanie bądź czytanie w tym języku.

Nieznajomość gramatyki oraz słownictwa w języku angielskim to także wielka przeszkoda do rozwiązywania zadań polegających na rozumieniu ze słuchu. Problem ten dotyczy matur ustnych gdzie istnieje konieczność odpowiedzi na pytanie zadane przez egzaminatora oraz matury pisemnej, która uwzględnia zadania polegające na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi po wysłuchaniu konwersacji w języku obcym. Co prawda, w tym wypadku maturzyści biorą pod uwagę także niepowodzenie związane z wystąpieniem czynników od nich niezależnych, takich jak zbyt duża odległość od głośnika lub szumy komunikacyjne. Nieumiejętność wychwycenia w stosunkowo szybkim czasie kluczowych elementów wypowiedzi to często utrata kilkunastu punktów, a tym samym bardzo dobrego wyniku z egzaminu.

Świadomość korepetytorów na temat tego, co utrudnia maturzystom naukę języka angielskiego może powodować większą wyrozumiałość oraz konieczność znalezienia takich technik nauczania, które większość z przeszkód wyeliminują. Natomiast dla samych maturzystów to okazja, aby zmierzyć się z własnym strachem, co sprawi, że problem zmaleje lub całkowicie zniknie.

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



[raport] Trudności uczniów podczas nauki języka angielskiego przed maturą - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.