Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Oferta tygodnia:

Do końca:2024-04-28

Było:1480zł

Jest:1380zł

Jakie studia wybrać?

Napisany przez szkolenia24h.pl dnia 2008-12-08 13:03:00. Aktualizowano 2024-04-23 19:27:03

W niedalekiej przyszłości rynek pracy niewątpliwie ulegnie wielu zmianom. Jak podaje Gazeta Wyborcza „Prawdopodobnie praca na etat stanie się rzadkością. Zastąpi ją praca kontraktowa, którą będziemy zmieniać przynajmniej kilka razy w życiu. W wyborze studiów kandydaci powinni uwzględnić takie prognozy.”

Tegoroczna rekrutacja na studia nie będzie różniła się bardzo od tej sprzed roku czy nawet sprzed kilku lat. Lista najpopularniejszych kierunków nie zmienia się przecież drastycznie. Moda na psychologię, marketing i zarządzanie, socjologię oraz turystykę wciąż trwa. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się też takie kierunki, jak ochrona środowiska, public relations, zarządzanie personelem, a także pedagogika.

Na tych kierunkach tysiące maturzystów będzie musiało pokonać od kilku do kilkunastu kandydatów na jedno miejsce. Ci najlepsi zostaną przyjęci, a za trzy-pięć lat na rynku pracy pojawią się rzesze nowych specjalistów tych branż. Może się jednak okazać, że absolwenci obleganych kierunków nie znajdą pracy w zawodzie.

Psychologia
Psychologia to nie tylko tematyka związana z rozwiązywaniem problemów międzyludzkich. Na studiach dużo jest też wiedzy z dziedzin, do których nauka ta wniosła wiele nowego, tj. zarządzania, organizacji, reklamy, marketingu i PR. Dobry psycholog to również dobry naukowiec. Tak więc ci, dla których kierunek ten kojarzy się tylko z zainteresowaniami humanistycznymi, mogą być zdziwieni egzaminami z metodologii, logiki i oczywiście statystyki.

Public relation
Znany pionier public relations Edward Bernays wierzył, że specjaliści tej dziedziny powinni być ludźmi o wysokim poziomie wiedzy ogólnej i szerokich zainteresowaniach, bo właśnie tacy ludzie najlepiej radzą sobie w roli specjalistów od PR.
Celem studiów z zakresu PR jest przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia i kierowania działem PR w przedsiębiorstwie, tworzenia wizerunku firmy poprzez kontakty z mediami oraz działania promocyjne.
Absolwenci poznają metody i techniki organizowania i prowadzenia działalności public relations w instytucji lub firmie. Zdobywają praktyczne umiejętności organizowania kampanii medialnych i społecznych, wykorzystywania nowoczesnych technik multimedialnych oraz pracy na stanowisku rzecznika prasowego.
Przedmioty na tym kierunku to: etyka dziennikarska, komunikacja i retoryka, techniki medialne, dziennikarstwo, public relations wewnętrzny, public affair, media relations oraz rzecznictwo prasowe, psychologia kontaktów międzyludzkich z elementami negocjacji, a także marketing i reklama.

Kierunki, które pozwolą połączyć pasję i dobry zawód, to:
Socjologia
Podczas studiów bardzo przyda się znajomość historii, geografii, wiedzy o społeczeństwie i świecie współczesnym. Trzeba mieć opanowane także podstawy matematyki, bo wiele praktycznych zadań wykorzystuje elementy logiki i statystyki.
Socjolog to osoba mająca oczy otwarte na zjawiska zachodzące w społeczeństwie, nastawiona na kontakt z otoczeniem i komunikatywna. Przydatna jest więc spostrzegawczość, umiejętność kojarzenia faktów i dedukcji.
Socjologia głównie kształci badaczy praktyków. Uczy przeprowadzać badania sondażowe, wywiady pogłębione, grupowe itd. z użyciem narzędzi analizy statystycznej. Absolwenci tego kierunku są poszukiwani w wielu zawodach - zanim jakiś produkt pojawi się na rynku, trzeba sprawdzić, jak będzie odbierany przez konsumentów, polityk chce wiedzieć, jakie ma szanse w najbliższych wyborach, a społeczeństwo jest ciekawe badań sondażowych. Po odbyciu praktyk i specjalistycznego przeszkolenia można znaleźć pracę w agencjach badawczych, reklamowych, marketingowych, bankach, sieciach handlowych, administracji, organizacjach samorządowych i ministerstwach, a także działach HR (human resources, czyli zarządzanie zasobami ludzkimi).

Turystyka i rekreacja
W ostatnich kilkunastu latach obserwujemy w Polsce żywiołowy rozwój turystyki, zarówno związanej z naszymi wyjazdami za granicę, jak i przyjazdami turystów z zagranicy do nas. Na przestrzeni kilku ostatnich lat w Polsce powstało tysiące większych i mniejszych biur podróży. Każdego roku otwierane są nowe pensjonaty, hotele i ośrodki wypoczynkowe. Do naszego kraju dotarło w końcu, że turystyka to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin gospodarki światowej, z której są wielkie pieniądze. To wszystko rodzi zapotrzebowanie na odpowiednio przygotowaną nowoczesną kadrę turystyczną.
Na studiach potrzebna będzie dobra znajomość geografii, historii i języka obcego. Przed wyborem uczelni należy się zastanowić nad tym, co chcemy robić po studiach, bo turystykę można studiować zarówno na wydziale zarządzania, gdzie jest podejście bardziej ekonomiczne, jak i na Akademii Wychowania Fizycznego. Najpopularniejsze specjalizacje na tym kierunku to hotelarstwo i gastronomia, obsługa ruchu turystycznego, turystyka zdrowotna (studenci tego kierunku zdobywają m.in. wiedzę z zakresu odnowy biologicznej, mogą również uzyskać kwalifikacje masażysty), geoturystyka (główne źródła tego rodzaju turystyki to m.in. wysokie szczyty gór, stożki wulkaniczne, pustynie, wybrzeża morskie, kaniony i przełomy rzeczne, ostańce skalne, wąwozy, wodospady, jeziora, rzeki, źródła, żłobki krasowe, itp. Na absolwentów tej specjalizacji czeka praca w parkach krajoznawczych, urzędach gminy i oczywiście biurach turystycznych).
Podczas studiów można zdobyć wiele uprawnień: instruktora narciarstwa, wspinaczki górskiej, kajakarstwa, survivalu, żeglarstwa, jeździectwa, pływania itd. Do najcięższych przedmiotów należą: fizjologia, gdzie należy zdać dwuetapowe egzaminy teoretyczne i wydolnościowe, a także statystyka.

Ochrona środowiska
Specyfiką tych studiów jest silny związek z przyrodą, praktyki zawodowe, czyli bezpośrednie przeniesienie nauki do praktyki oraz bazowanie na doświadczeniach prowadzonych na żywych organizmach, czyli glebie, środowisku, roślinach i zwierzętach.
Na studiach wymagane jest zainteresowanie biologią, przyrodą i ekologią. Jednak nie sa to studia wyłącznie dla zapalonych ekologów. Kierunek ten jest interdyscyplinarny. Oprócz charakterystycznych dla ochrony środowiska zagadnień, tj. klimatologia, geologia, geomorfologia, podczas studiów trzeba będzie też zdać egzamin z ekonomii, makroekonomii i prawa. A na uczelniach politechnicznych również wiedzy technicznej, np. jak zbudowany jest filtr odsiarczający na kominy. - W dzisiejszych czasach ekologia to już nie przywiązywanie się do drzew czy działania Greenpeace, ale przede wszystkim pozyskiwanie środków na działalność proekologiczną - mówi Bartek Dana, absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Łódzkim. - Podczas studiów trzeba nauczyć się, jak wykorzystać instrumenty prawne do efektywnej i nawet efektownej obrony przyrody - dodaje Bartek.

Zarządzanie personelem
To wybór tych osób, które chcą być odpowiedzialne za zarządzanie jednym z kluczowych czynników decydujących o powodzeniu w biznesie. Tym czynnikiem są ludzie tworzący organizację, ich umiejętności, zaangażowanie i aspiracje.
Dla wielu studia te są nie tylko pomysłem na ciekawą pracę, ale też pasjonującą podróżą w świat ludzkich zachowań i motywacji. Kandydaci na zarządzanie muszą cechować się dużą wiedzą ogólną, dobrą wiedzą matematyczną oraz spostrzegawczością i komunikatywnością. W kontaktach z personelem przydadzą się też empatia i umiejętność rozwiązywania konfliktów oraz szerokie spojrzenie na problem. Szczególnie w ocenie pracowniczej przydatne jest widzenie dalekosiężne i obiektywizm.
Na kierunku oprócz wiedzy ogólnej z dziedziny prawa pracy, filozofii, geografii gospodarczej, psychologii i socjologii, można dowiedzieć się wiele na tematy bardziej ścisłe, jak: mikro- i makroekonomia, badania rynkowe, finanse, rachunkowość, statystykę. Dużo jest też zajęć, związanych z zagadnieniami organizacyjnymi, takich jak: zachowania organizacyjne, zarządzanie firmą, zarządzanie marketingowe, etyka biznesu, komunikacja społeczna i negocjacje. W praktyce studenci powinni opanować umiejętność budowania zespołów, kontrolingu personalnego, ich motywacji oraz budowania ocen pracowniczych.

Źródło: Gazeta Wyborcza Emilia Kasperczak

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Jakie studia wybrać? - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.