Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Bezpieczeństwo danych na serwerze

Napisany przez M-S-M dnia 2010-04-28 12:28:14. Aktualizowano 2024-04-21 00:34:47

Firmowe dane zawarte na serwerze są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego wybór hostingu, który zapewnia ich należytą ochronę ma niemałe znaczenie. O czym więc należy pamiętać wybierając usługę?

Coraz częściej przedsiębiorstwa czynią z serwera platformę do wymiany plików wewnątrz firmy. Podnoszą tym samym sprawność działań pracowników. Dokumenty zamieszczone na hostingu są dostępne dla każdego z nich w dwojaki sposób. Pierwszym jest posiadanie własnego konta FTP. Za jego pomocą pracownik może nie tylko pobierać pliki z serwera, ale także zamieszczać je na nim. Drugi sposób to pobranie dokumentu poprzez wpisanie w okno wyszukiwarki tzw. linka, czyli adresu, który wskazuje lokalizację pliku na serwerze. Jedynym wymogiem dla obu tych sposobów jest posiadanie dostępu do Internetu.

Możliwość zamieszczenia plików na serwerze jest szczególnie przydatna w przypadku, gdy dokument jest za duży, by mógł być załącznikiem wiadomości e-mail lub gdy załączanie oraz przesyłanie plików byłoby zbyt czasochłonne. Powinny na to zwrócić uwagę głównie przedsiębiorstwa turystyczne posiadające swoje odziały również za granicą. W takim przypadku niemożliwe jest sprawne działanie, jeżeli ich pracownicy nie posiadają stałego dostępu do niezbędnej dokumentacji.

Dostępność danych

Bezpieczeństwo firmowych danych ma nie tylko wymiar materialny, związany z nakładami poniesionymi na ich stworzenie i ewentualne odtworzenie, ale także wizerunkowy. Ich utrata lub uszkodzenie wiązałoby się nie tylko z koniecznością podjęcia kroków, w celu ich odzyskania, ale także poważnym uszczerbkiem na renomie firmy, która często jest owocem lat ciężkiej pracy.

Odpowiednio chroniony serwer powinien być zabezpieczony backupem, czyli wykonywaniem kopii zapasowej. W przypadku, gdy np. ważna baza danych zostanie nieopatrznie usunięta lub zmieniona, możliwe jest przywrócenie jej w stanie sprzed ingerencji. Kopia zapasowa chroni całą zawartość serwera włącznie z firmowym serwisem WWW i pocztą elektroniczną, tak więc wszystkie te elementy można odzyskać. Wybierając usługodawcę hostingowego należy sprawdzić, jak często wykonuje on kopie (np. co 24h w serwisie nazwa.pl) oraz jak szybko jest ona wydawana i czy jest to bezpłatne.

Na stronach WWW profesjonalnych usługodawców można znaleźć informację o poziomie dostępności serwera w skali roku. Powinien on być jak najwyższy, jednak należy uwzględnić czas związany z pracami konserwacyjnymi. Cenną informacją są również tzw. parametry bezpieczeństwa – określają one maksymalny stopień wykorzystania usługi przez pojedynczego użytkownika współdzielonego serwera. Ich znajomość pozwala zaplanować przyszłe zastosowanie usługi oraz umożliwia monitorowanie stopnia jej wykorzystania. Ułatwia to także optymalizację skryptu strony oraz podjęcie decyzji o zmianie serwera na usługę o wyższych parametrach. Jak dotąd, na polskim rynku, jedynie serwis nazwa.pl zdecydował się na publikację parametrów bezpieczeństwa.

Ważnym aspektem jest również możliwość tworzenia wielu kont FTP. Każdy pracownik może mieć swój profil chroniony hasłem. Jest to ważne w przypadku zarządzania stroną WWW przez webmastera, który może dokonywać zmian poprzez swoje konto bez możliwości zarządzania całą usługą. W przypadku zakończenia współpracy zarówno z webmasterem, jak i pracownikiem, wystarczy zlikwidować konto lub zmienić jego dane dostępowe, aby nie mieli oni już wpływu na zawartość witryny i treści znajdujące się na serwerze.

Należy także zwrócić uwagę, czy łączenie z serwerem przy pomocy protokołu FTP odbywa się w sposób bezpieczny. W specyfikacji powinna się wtedy pojawić informacja o stosowaniu szyfrowanego protokołu oznaczonego skrótem sFTP.

Oprogramowanie

Kolejnym czynnikiem, który wyraźnie wpływa na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa są różnego rodzaju filtry chroniące użytkowany serwer. W specyfikacji usługi należy szukać wzmianek o zapewnieniu przez usługodawcę stałej osłony antywirusowej, chroniącej przed rosnącą z dnia na dzień liczbą wirusów komputerowych. Kolejnym elementem, który powinien być wymieniony w opisie hostingu jest filtr antyspamowy. Nie pozwala on, aby niepożądane e-maile (tzw. spam) spływały na firmowe konto pocztowe. Dzięki temu zmniejsza się również ryzyko zainfekowania komputera wirusem, który mógłby być zawarty w załączniku takiej wiadomości.

Test serwera

Przed dokonaniem zamówienia dobrze jest sprawdzić opinie o usłudze zamieszczone na forach. Można w nich znaleźć cenne informacje o niezawodności hostingu i jakości obsługi. Jednak żadne opinie nie zastąpią własnych doświadczeń. Dlatego warto przetestować serwer. Poszukując hostingodawcy dobrze jest sprawdzić, czy udostępnia on bezpłatny test. Większość usługodawców oferuje taką możliwość. Jest to zazwyczaj 14 dni, jednak niektórzy, jak np. serwis nazwa.pl przedłużają ten okres nawet do pół roku. Czas ten jest z pewnością wystarczający do poznania wszystkich aspektów związanych z użytkowaniem hostingu. Można sprawdzić sprawność działania hostingu oraz poziom zabezpieczeń m.in. antyspamowych i antywirusowych, stosowanych przez usługodawcę, a także poznać oprogramowanie do zarządzania usługami. Test jest korzystny dla nowych i małych biur podróży. Pozwala uniknąć wysokich wydatków związanych z opłaceniem nowej usługi i jednocześnie umożliwia poczynienie pierwszych kroków w celu promocji firmowego serwisu WWW.

W każdej dziedzinie bezpieczeństwo jest bardzo ważne, szczególnie gdy przekłada się ono na zyski i renomę przedsiębiorstwa. Zazwyczaj, gdy firma zdaje sobie sprawę z niedopatrzeń jest już za późno. Dlatego o należyty poziom zabezpieczeń należy dbać od samego początku podejmowanych działań.

Autor: Beata Mosór - Kierownik Sekcji Public Relations w NetArt (www.nazwa.pl). Zajmuje się koordynacją prac PRowych, budowaniem wizerunku w mediach oraz szeroko pojętą promocją. Firma NetArt jest liderem rynku rejestracji domen i hostingu, zapewniając od 1997 roku kompleksową obsługę klientów w zakresie rejestracji oraz pośrednictwa sprzedaży domen internetowych, hostingu, a także tworzenia Stron WWW. NetArt posiada 30 % udziału w polskim rynku usług IT, obsługuje ponad 300 tys. Klientów oraz 500 tys. domen. Firma została także wyróżniona Godłem „Firma Przyjazna Klientowi”.

źródło: PR

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Bezpieczeństwo danych na serwerze - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.