Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Zachęcić do nauki języków obcych

Napisany przez szkolenia24h.pl dnia 2008-10-02 15:31:13. Aktualizowano 2024-03-26 18:34:35

Nastolatkowie niechętnie uczą się języka pod przymusem, rodzice powinni zastanowić się, jak zmotywować je do pracy. Są na to sposoby, a jak podejść do tematu? Oto kilka sposobów zaprezentowanych w PolskaTimes.

Nastolatkowie niechętnie uczą się języka pod przymusem, rodzice powinni zastanowić się, jak zmotywować je do pracy. Są na to sposoby, a jak podejść do tematu? Oto kilka sposobów zaprezentowanych w PolskaTimes.

Ciągłe pytania "po co?" i "dlaczego akurat ja?". Co poradzić tym rodzicom, którzy chcieliby wykrzesać ze swoich dorastających pociech entuzjazm do dodatkowej nauki, jaką jest np. kurs języka angielskiego?

O tym, jak przekonać zbuntowane dziecko i sprawić, by chętnie uczyło się języka obcego, mówi Andrew Edwins, ojciec dwojga dzieci i wieloletni nauczyciel języka angielskiego w British Council, mieszkający w Polsce od ponad 15 lat.

14-16 lat, to najtrudniejszy wiek, w którym nawet obowiązki szkolne bywają dla dziecka ciężarem. Nie dziwmy się więc sytuacjom, kiedy młodzi ludzie niechętnie uczestniczą w dodatkowych zajęciach proponowanych przez ich rodziców. Sztuką jest znaleźć takie rozwiązanie, które dziecko nie tylko zaakceptuje, ale i polubi - tylko wtedy możemy liczyć na pozytywne wyniki.

Ważne jest, aby takie zajęcia - w tym przypadku kurs językowy - nie kojarzyły się dziecku tak bardzo z rygorem szkolnym, gdyż może to potęgować negatywne nastawienie do lekcji. To musi być coś, co dzieci lubią, a przede wszystkim rozumieją, po co to robią.

Rodzice powinni dobrze zastanowić się nad tym, czym interesują się ich dzieci, tak by wykorzystać tę informację, motywując je później do pracy. Dzieci w tym wieku mają wiele zainteresowań, które możemy przekuć na naukę języka angielskiego. Wykorzystajmy hobby naszych dzieci do tego, aby przy okazji szlifowały język. Jeśli mamy w domu zwolennika gier komputerowych, kupmy mu anglojęzyczną wersję ulubionej gry. Można go też zachęcić do gry w międzynarodowych grach online, np. popularnej wśród nastolatków "Second Life", gdzie British Council ma nawet swoją własną wyspę.

Miłośnik sportów zapewne zainteresuje się oryginalnym, anglojęzycznym magazynem o tej tematyce, a mol książkowy z całą pewnością doceni fajną powieść, np. bardzo popularną wśród dzieci oryginalną wersję "Harry'ego Pottera" czy "Opowieści z Narni". Taki prezent wcale nie musi wiązać się z dużym wydatkiem. Niewiele osób wie, że w popularnych ciucholandach można często zakupić brytyjskie książki, filmy czy gry.

Słuchanie piosenek to także bardzo dobry sposób na rozwijanie umiejętności językowych.

Wiele nastolatków w sposób naturalny uczy się nowych słówek, słuchając ulubionych nagrań czy czytając ploteczki o gwiazdach - w tym wypadku internet jest naszym sprzymierzeńcem, gdyż wiele informacji tego typu można tam znaleźć właśnie po angielsku. O resztę możemy zadbać już sami, podsuwając swojemu dziecku anglojęzyczny magazyn muzyczny.

Jeśli planujemy rodzinny urlop za granicą, wyznaczmy dzieciom jakieś stałe zadanie językowe.

Kluczem do sukcesu jest kreowanie dziecku możliwości osłuchania się i oczytania z językiem angielskim, możliwości, które w sposób naturalny wpisują się w jego zainteresowania i tym samym tworzą pretekst do dalszej nauki.

Chodzi też o to, by dziecko było otoczone językiem angielskim i tym samym dostrzegało sens nauki tego języka.

Jak wybierać kurs

Najważniejszym kryterium powinno być to, kto prowadzi zajęcia. Nieraz słyszymy o kuriozalnych przypadkach uczenia języka obcego po polsku. Takich sytuacji z pewnością unikniemy, wysyłając dziecko na kurs prowadzony przez wykwalifikowanego native speakera, który - chociażby przez sam fakt niemożności porozumienia się z uczniami inaczej niż tylko po angielsku - jest skuteczną zachętą do uczenia się tego języka.

To trochę tak, jakbyśmy zafundowali swojemu dziecku godzinny pobyt w Wielkiej Brytanii, gdzie bez pomocy mamy i taty, a jednocześnie w bezpiecznym otoczeniu, musi się dogadać.

Prowadzenie zajęć wyłącznie po angielsku sprzyja przełamywaniu bariery językowej, a w przypadku nastolatków to po prostu dowód, że jest sens dalszej nauki.

Drugim ważnym kryterium jest sposób doboru dzieci do grupy - krótko mówiąc, dostosowanie grup do wieku uczniów. Zapisywanie do jednej klasy 11-letniego chłopca oraz 13-letniej dziewczyny jest absolutną pomyłką - to trochę tak, jakby kazać uczyć się razem dziecku i niemal dorosłej osobie. Inne tematy, inna dojrzałość, no i wzajemna niechęć tychże nastolatków do wspólnego spędzania czasu to rzeczy, których nie można ignorować.

Program zajęć

Każdy wykwalifikowany nauczyciel wie, że dzieci do lat 13 mają duże problemy ze zrozumieniem zasad gramatycznych i nie powinno się na siłę forsować tych tematów na lekcjach języka obcego.

11- i 12-latki powinny posługiwać się angielskim w sposób absolutnie intuicyjny. Dzieci w tym wieku nie dociekają, dlaczego mówi się tak, a nie inaczej, a my, pomijając te wyjaśnienia, nie poruszamy tematów dla nich całkowicie abstrakcyjnych.

Przebieg lekcji

Nastolatki są bardzo czułe na punkcie swojej dorosłości, dlatego starajmy się ich traktować jak dorosłych, choć często nie jest to łatwe. 11-14 lat to etap, w którym dzieciaki uczą się dialogu, także w swoim ojczystym języku.

O aktywności dziecka na lekcji bardzo często decyduje to, czy ma ono dobry kontakt z rodzicami w domu i czy często z nimi rozmawia. Jeśli tak - konwersacje, które prowadzę na lekcjach, są dla niego łatwiejsze i chętnie bierze w nich udział. Często jednak tych kontaktów dzieciom brakuje i to ewidentnie przekłada się na ich brak aktywności na lekcjach. Dobry nauczyciel zwraca na to uwagę i próbuje różnych metod aktywizacji ucznia i przełamywania jego wewnętrznych oporów.

Ważne jest także to, że każdy z nas, ucząc się języka, przechodzi przez etap nazywany przez fachowców okresem ciszy, w czasie którego przyswajamy bardzo wiele nowych słów i zwrotów, ale nie umiemy wykorzystać ich w praktyce. To naturalny etap w uczeniu się języka, choć często rodzice nie są tego świadomi i zbyt pochopnie oceniają skuteczność kursu. A przecież fundamenty budują!

Zasady uczenia

Im więcej zabawy, tym lepiej. To stara zasada, której kurczowo trzymam się na zajęciach. Oczywiście nie bawimy się cały czas - program zajęć musi być zrealizowany, ale cóż stoi na przeszkodzie nagrodzić dzieciaki jakąś fajną zabawą, jeśli zadania, które dla nich zaplanowałem, zostały zrealizowane?

Interaktywność i duża dynamika zajęć to podstawa wzbudzenia i - co bardzo istotne - podtrzymania zainteresowania nastolatka lekcją przez cały czas. To także dobór tematów zajęć, które są bliskie dzieciom. Dzieci muszą czuć luz na zajęciach, w przeciwnym przypadku kurs angielskiego kojarzy im się bardziej ze szkołą i przymusem, a nie z rozrywką i przyjemnością.

Ważne jest też , aby rodzice wykazywali zainteresowanie nauką dziecka, aby siedzieli razem i odrabiali wspólnie pracę domową. Ze wsparciem rodziców dzieciom jest łatwiej.

Źródło: polskatimes

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą: szkolenia językowe

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Zachęcić do nauki języków obcych - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.