Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

W warsztacie - ład i porządek

Napisany przez szkolenia24h.pl dnia 2009-08-25 11:32:17. Aktualizowano 2024-03-19 03:52:16

Co ma wspólnego wielkoseryjna produkcja samochodów marki Toyota z warsztatem agregatów chłodniczych w Szwabii ? Bardzo wiele! Japoński producent samochodów jako pierwszy w branży automotive w latach 50 – tych przeniósł Kaizen, filozofię życia i pracy, do swojej fabryki i wykorzystał ją do optymalizacji swoich procesów produkcyjnych. Dzisiaj metody te są znane i stosowane na całym świecie.

W warsztacie

Die Profi Werkstatt

Wraz z Kaizen i Kanban firma z Ulm TKV Transport-Kälte-Vertriebs GmbH doskonali swoje procesy oraz dba o ład i porządek.

Zwłaszcza zasady ciągłego doskonalenia (Kaizen) oraz 5S, które służą do planowania i doskonalenia czystych, bezpiecznych i ustandaryzowanych stanowisk pracy.
W warsztatach Kaizen rzadko znajdował zastosowanie. Dlatego warto się przyjrzeć warsztatowi, który jako nieliczny wdrożył te zasady. Werkstatt-Profi gościł w Ulm w firmie Thermo King Süd. Rozmawialiśmy tam z Achimem Bundschuh, właścicielem
TKV Transport-Kälte-Vertriebs GmbH – tak nazywa się firma, która świadczy usługi serwisowe oraz dystrybucji agregatów chłodniczych marki Thermo King w Bawarii i Badenii-Wirtembergii.
W październiku zeszłego roku Pan Bundschuh wraz z Herwigiem Kiesling wdrożyli zasadę Kaizen. W przedsięwzięciu tym pomocy udzielała im firma doradczo- szkoleniowa z Köngen- Staufen AG.

Co to jest specjalistyczne narzędzie?

Mówiąc dokładniej, firma TKV wdrożyła dwa elementy kompleksowej filozofii Kaizen: Jedną z nich nazywa się w Ulm „O+S” a więc czystość i porządek (niem. Ordnung i Sauberkeit) Drugi element to Proces Ciągłego Doskonalenia – KVP (niem. Kontinuierlicher Verbesserungsprozess). „O+S” oznacza dla nas w uproszczeniu: Każdy przedmiot ma swoje miejsce. To jest podstawowa zasada, wyjaśnia Bundschuh. „Zawsze wywoływało nieporozumienia i niesnaski między naszymi pracownikami to, kto ostatni używał danego urządzenia i gdzie je odłożył” wspomina Bundschuh.
Dziś wszystkie narzędzia i ich miejsce przechowywania są oznakowane i opisane, podobnie jak pola odkładcze dla urządzeń przenośnych, jak np. bezprzewodowy lewarek czy urządzenia czyszczące. Wprowadziliśmy również częściowo zdjęcia na ścianie z oznakowanymi miejscami, gdzie należy przechowywać miotłę i szufelkę. Na specjalnej tablicy namalowane zostały obrysy pól odkładczych dla specjalistycznych narzędzi, tak aby narzędzia te zawsze wracały na swoje miejsce i aby już na pierwszy rzut oka było widać, kiedy ich brakuje.
Proces porządkowania rozpoczął się od sortowania i stworzenia wrażenia przejrzystości w warsztacie. To, co rzeczywiście jest używane w warsztacie, zostało zatrzymane, reszta przedmiotów została usunięta. Wyłączając kilka przedmiotów, co do których jeszcze musimy zdecydować, gdzie tak naprawdę należy je przyporządkować. Tak, jak w trakcie wszystkich działań optymalizacyjnych i restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwach, tak i w TKV zaangażowanie pracowników ma swoje granice. Jednak działania nabrały odpowiedniego tempa i wszyscy się do nich przyłączyli.
Według Pana Bundschuh sukces tych przemian zależał również od kontynuacji i pogłębiania działań optymalizacyjnych poprzez regularne audyty tak, aby temat O+S nie był działaniem jednorazowym. Co cztery do ośmiu tygodni w każdym z obszarów warsztatu odbywają się audyty, które mają na calu zadbać o utrzymanie i dalszy rozwój wdrożonych standardów. W skład komisji audytującej wchodzi kierownik warsztatu, osoba odpowiedzialna za działania O+S z danego obszaru, osoba z wewnątrz odpowiedzialna za Kaizen, moderator O+S oraz przedstawiciel najwyższego kierownictwa przedsiębiorstwa. Przez około pół godziny zespół audytowy ocenia przy pomocy standardowego formularza dany obszar warsztatu – np. stan utrzymania silników. Wnioski końcowe wizualizowane są w postaci wykresu sieciowego. Opisuje się również działania i narzędzia, które należy podjąć. Wszystko to umieszczane jest na tablicy O+S, tak aby informacje były dostępne dla wszystkich.

Wcześniej sprzątaliśmy warsztat częściowo na koniec tygodnia ale czasem przez godzinę szukaliśmy jakiegoś przedmiotu - teraz mamy to już dobrze zorganizowane” – wyraża swoje zadowolenie pan Bundschuh. „Zaletą „O+S” są jasne i proste zasady i to, że istnieje pewien nacisk na ich przestrzeganie”, podsumowuje Pan Bundschuh.
Drugą nowością w przedsiębiorstwie jest Proces Ciągłego Doskonalenia. Widać go zarówno w części produkcyjnej jak i w obszarze zarządzania na tablicach KVP.
Jeśli pracownicy chcą zgłosić jakąś propozycję udoskonalenia procesu, mogą wpisać ją na małą, specjalnie do tego przeznaczona kartkę oraz umieścić ją na tablicy magnetycznej. Proces Doskonalenia w Thermo King Süd odbywa się według motta: „Macha- Ed motza!”. Wyrażenie to pochodzi z dialektu szwabskiego i oznacza w wolnym tłumaczeniu: „Wykonać- nie marudzić”. Kryjąca się za nim filozofia jest oczywista, - doskonalenie przedsiębiorstwa od wewnątrz na zewnątrz. Raz w miesiącu odbywa sie spotkanie KVP, w trakcie którego omawiane są wszystkie wnioski i problemy oraz wyznaczane są terminy i osoby odpowiedzialne za wdrożenie udoskonaleń.

TKV w Ulm zatrudnia 45 pracowników, z czego 20 osób w warsztacie a 25 osób w administracji. Trzech praktykantów uczy się tutaj rzemiosła mechatroniki KFZ. W tym temacie firma współpracuje z Iveco w Ulm. W warsztacie szkoleniowym praktykanci uczą się wszystkiego, co powinni wiedzieć o ciągnikach oraz ich powiązaniu z chłodziarkami. Warsztat w Ulm składa się z siedmiu linii dwutorowych, które są przejezdne z obu stron. Na każdej linii dostępne jest miejsce dla dwóch naczep siodłowych lub 3-4 mniejszych pojazdów. Warsztat dysponuje również specjalnym kanałem przeznaczonym do pracy przy samochodach ciężarowych lub innych pojazdach. Dodatkowo pracownicy mogą stać na specjalnie przystosowanych podestach, umożliwiających im pracę przy agregatach chłodniczych. Również laptop diagnostyczny jest stałym narzędziem, które już od dawna zaliczane jest do standardu wyposażenia warsztatów samochodowych i którego nie może również zabraknąć w warsztacie agregatów chłodnic. Laptop diagnostyczny służy do odczytu oraz programowania urządzeń sterujących.

TKV ma bogatą ofertę usług. Oprócz sprzedaży agregatów chłodniczych, prowadzą również serwis gwarancyjny oraz naprawy – także, gdy producentem nie jest Thermo King. Przeprowadzają również generalne naprawy niektórych komponentów oraz silników agregatów. Do oferty usług zaliczają się również naprawy naczep chłodniczych oraz nadwozi chłodniczych np. naprawa przedniej ściany lub wymiana paneli bocznych.

Specjalnością jest czyszczenie naczep chłodniczych według standardów HACCP. Czyszczenie wewnętrzne należy przeprowadzać raz w roku. Ścianki wewnętrzne są oczyszczane z pary, następnie czyszczone pianą oraz dezynfekowane. Czyszczeniu podlegają również kanały powietrza jak również parownik, który w tym celu jest demontowany. Do prac czyszczących HACCP przeznaczone jest specjalne miejsce w wybudowanej specjalnie do tych celów hali. Dwa lata temu zakupiono również kamerę termowizyjną do lokalizacji uszkodzeń na naczepach. Kolejną usługą firmy TKV jest doradztwo klientom w temacie wyboru naczep i agregatów chłodniczych.
Co się właściwie dzieje, gdy klient zgłasza z drogi usterkę agregatu i potrzebuje natychmiastowej pomocy? Również w tym przypadku firma TKV ma gotowe rozwiązanie. Firma wypożycza naczepy chłodnicze. 10 naczep stoi zawsze w pogotowiu. Gdy klient zgłosi awarię, naczepa jest przygotowywana i schładzana, tak aby przeładowany do niej ładunek nie uległ rozmrożeniu. Usługa może być również świadczona poza siedzibą firmy, gdyż TKC dysponuje czterema własnymi ciągnikami siodłowymi.

W magazynie napotkaliśmy na kolejną japońską specjalność- system Kanban. Kanban oznacza w wolnym tłumaczeniu: kartę lub tablicę. System ten wykorzystywany jest w TKV przede wszystkim w obszarze części zapasowych takich jak: paski klinowe, kompresory oraz drobne części o szybkim czasie zużycia. System funkcjonuje w następujący sposób: Gdy stan minimalny pasków klinowych o określonej wielkości zostanie przekroczony, tzn. gdy np. mechanik użyje przedostatni pasek klinowy, karta Kanban wraz z dokładnym numerem artykułu wędruje do specjalnej skrzynki, która znajduje się w pobliżu. Dwóch magazynierów jest odpowiedzialnych za opróżnianie skrzynki z kartami Kanban wielokrotnie w ciągu dnia oraz uzupełnianie stanów magazynowych do określonych poziomów. Zaleta systemu jest oczywista: części zastępcze są zawsze dostępne a mechanicy mogą się skoncentrować na swojej pracy, zamiast biegać do magazynu.

Firma Toyota oraz TKV mają zatem wiele wspólnego. TKV dostosował filozofię Kaizen do specyfiki swojej działalności i zaadoptował system Toyoty tam, gdzie było to możliwe. Z jakim rezultatem? Większa wydajność oraz zawsze czysty warsztat.

Staufen Polska Doradztwo. Akademia. Inwestycje Sp.z o.o.
50-125  Wrocław  DOLNOŚLĄSKIE
św. Mikołaja 7
Telefon: 071- 356 12 70
Fax: 071- 356 12 75
d.predka@staufen.pl
http://www.staufen.pl


Szkolenia tej firmy           Wizytówka tej firmy

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



W warsztacie - ład i porządek - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.