Napisany przez DULNIK communico dnia 2013-03-18 19:42:38. Aktualizowano 2024-04-19 22:51:41
W pierwszej części poświęconej zmianie postawiłam tezę, że wewnątrz organizacji każda zmiana jest potencjalnym kryzysem. Dziś o wyborze. W zakresie komunikacji wewnętrznej dla organizacji kluczowe są trzy.
Po pierwsze: świadome kształtowanie komunikacji i kultury organizacji. Oznacza to ni mniej, ni więcej jak zarządzanie wartościami i postawami oraz przepływem informacji i wiedzy w firmie.
Procesy komunikacji odbywają się nieustannie, kształtując nastawienie i postawy pracowników. Można pozostawić to jedynie komunikacji nieformalnej, temu organizacyjnemu "szeptaniu", interpretowaniu i komentowaniu wydarzeń, które cały czas mają miejsce w organizacji. Można też, dzięki usystematyzowanej bieżącej komunikacji formalnej, rzucać szerszą perspektywę, uzasadniać i wyjaśniać decyzje i działania firmy - budować dla nich zrozumienie, a tym samym budować (nie kreować) wizerunek pracodawcy i zaangażowanie pracowników.
Komunikacja nieformalna zawsze będzie brzmiała w firmie. Jednak dzięki świadomej komunikacji formalnej to brzmienie może mieć inny, pożądany wydźwięk i budować pożądane postawy. Służy temu strategia komunikacji wewnętrznej wspierającej cele biznesowe firmy.
Drugim istotnym dla procesów komunikacji wewnętrznej wyborem jest dopuszczenie pracowników do udziału w kształtowaniu komunikacji i kultury organizacji. Można podjąć się działań kształtujących postawy i udrażniających komunikację bez uprzedniego wysłuchania opinii pracowników. Jednak takie działanie "w ciemno" może okazać się dużym ryzykiem i sprowadzić na firmę kryzys.
Efektywna komunikacja jest dialogiem - słuchaniem i komunikowaniem. Stąd przed podjęciem działań warto jest dowiedzieć się, jakimi tematami podawanymi w jakiej formie (narzędzia) są zainteresowani pracownicy. Odpowiedzi na te pytania dostarczy audyt komunikacji wewnętrznej lub badania pracownicze (zaangażowania, nastawień, opinii). Badania pozwalają także na diagnozę faktycznej kultury organizacji. Dzięki wynikom można zaplanować adekwatne do potrzeb organizacji działania wspierające realizację celów biznesowych.
Mówiąc o dopuszczeniu pracowników do głosu nie można pominąć narzędzi wspierających dialog, wspierających komunikację oddolną. Najefektywniejsze w tej mierze są media społecznościowe. Ich wdrożenie jest trzecim istotnym wyborem w kontekście komunikacji wewnętrznej. Przed nowymi mediami nie ma już ucieczki, to codzienność wielu z nas. To zagadnienie wymaga jednak osobnego, szerszego omówienia.
Komunikacja wewnętrzna to nieustający proces. Od jej jakości zależą nasze relacje, związki, postawy, samopoczucie. I tak, jak w życiu prywatnym najbardziej możemy polegać na osobach, które reprezentują pewne stałe wartości, tak w pracy czujemy się bezpieczniejsi i łatwiej jest nam się poruszać, jeśli mamy stałe wytyczne. W organizacji tymi wytycznymi są nie tylko procedury, są nimi przede wszystkim wartości. O czym za tydzień.
Karolina Dulnik
Trzy stałe. Cz. II: wybór - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.
© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.