Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Oferta tygodnia:

Do końca:2024-04-28

Było:1480zł

Jest:1380zł

Skuteczne i użyteczne formularze – 9 dobrych zasad

Napisany przez M-S-M dnia 2010-04-13 12:10:25. Aktualizowano 2024-04-19 17:11:19

Formularze to internetowa codzienność. Każda rejestracja czy zakup usługi wiąże się z podaniem podstawowych informacji o sobie. Jako użytkownicy traktujemy je jako zło konieczne, które należy jak najszybciej ominąć.


Z drugiej jednak strony formularze umożliwiają zamówienia, budowanie relacji z klientami i ogólnie rzecz biorąc pozwalają internetowym przedsięwzięciom funkcjonować.
Jak zatem stworzyć formularz, który zwiększy szanse na wypełnienie? Napisano już na ten temat wiele i przetestowano to w niezliczonej ilości testów. Z uwagi jednak na fakt, że ciągle spotyka się nieużyteczne rozwiązania w tym zakresie warto jeszcze raz podsumować podstawowe zasady użytecznych i efektywnych formularzy internetowych.

1.    Formularz powinien być krótki. Każda dodatkowa informacja, której się wymaga, zmniejsza motywację użytkowników do jego wypełnienia. Dlatego też im mniej pól, tym formularz bardziej użyteczny. Dodatkowe dane o użytkownikach zawsze można zebrać później, podsuwając im opcję uzupełnienia profilu. Najważniejsze jednak, aby wejść z nimi w interakcję, którą będzie można kontynuować.

2.    Dzielenie na sekcje. Jeśli z jakiegoś powodu formularz musi być dłuższy, warto podzielić go na sekcje, a relacje pomiędzy nimi zaznaczyć w postaci dobrze opisanych kroków. Taki podział pozwala zachęcić do wypełnienia długiego formularza i zaangażować użytkowników, którym w kolejnych krokach trudniej będzie zrezygnować – zainwestowali już bowiem pewną ilość czasu i uwagi.

3.    Zaznaczenie wymaganych pól. Ludzie są z natury leniwi, a w Internecie w szczególności. Dlatego też jeśli mogą wykonać pracę mniejszą, to z przyjemnością skorzystają z takiej możliwości. Z tego względu warto oznaczać pola, które są wymagane i pola, których wypełnienie jest opcjonalne.

4.    Tabulator. Szczególnie bardziej doświadczeni użytkownicy przyspieszają wypełnianie pól posługując się tabulatorem umożliwiającym szybkie przeskakiwanie do następnego pola. Warto zatem przetestować, czy pomiędzy wszystkimi polami można przejść w ten sposób.

5.    Wymagany format danych. Wpisywanie kodów pocztowych, dat urodzenia czy numerów telefonów jest jedną z najbardziej żmudnych rzeczy do wykonania on-line. Tym bardziej irytujące jest, jeśli po wpisaniu numeru ze spacjami system pokazuje błąd. Albo nie akceptuje kodu wpisanego bez myślnika. Jeśli system nie akceptuje dowolnego formatu danych, powinniśmy informować o tym od razu i wskazywać, w jakiej formie podać datę czy kod pocztowy.

6.    Jasne komunikaty błędów. Błędy zdarzają się każdemu. Ale zadaniem twórców formularza jest pomóc w ich usunięciu. Komunikat błędu powinien znajdować się obok pola, którego dotyczy i jasno informować co się stało, oraz jak rozwiązać dany problem.

7.    E-mail jako przepustka. Jeśli wymagamy od użytkowników rejestracji, powinniśmy stosować ich adres poczty jako identyfikator. Wymaganie pseudonimu jest rozwiązaniem nieużytecznym i nieefektywnym. Po pierwsze dlatego, że wymaga więcej uwagi i namysłu, na tym jaki pseudonim wybrać. Po drugie pseudonim taki trudniej jest zapamiętać, a liczba adresów e-mail, z których korzystają użytkownicy to średnio dwa. Po trzecie wreszcie odchodzi nam jedno dodatkowe pole, którego nie trzeba wypełniać.

8.    Przycisk „Wyczyść”. Jedno z bardziej kuriozalnych rozwiązań stosowanych w formularzach czyli przycisk, który usuwa wszystkie wprowadzone dane. W pierwotnym założeniu pomóc miał użytkownikowi zatrzeć za sobą ślady, jeśli ten się rozmyślił. Problem polega jednak na tym, że dopóki dane nie zostaną wysłane, raczej nikt ich nie przechwyci bez potwierdzenia wypełniającego formularz. Minimalna zatem korzyść, jaką oferuje ta funkcja jest w ogromnej dysproporcji do dyskomfortu, jaki spowodować może przypadkowe naciśnięcie przycisku i utrata wszystkich wprowadzonych danych. Z tego powodu przycisk taki stoi w sprzeczności z zasadą, aby zapobiegać potencjalnym błędom i powinien zostać usunięty z każdego formularza.

9.    Duże przyciski. Z drugiej zaś strony przyciski istotne warto powiększyć, aby rzucały się w oczy i aby łatwo było w nie kliknąć. Większy obiekt łatwiej jest znaleźć, łatwiej w niego trafić i bardziej przyciąga uwagę. Z tego względu większe przyciski dla kluczowych działań nie tylko czynią posługiwanie się formularzami łatwiejszym, ale mogą też mieć wpływ na perswazyjność, a co za tym idzie zwiększać ilość osób wykonujących pożądaną czynność.

Tyle ogólnych zasad, których spełnienie przełoży się w prosty sposób na większą ilość rejestracji i zamówień. Warto jednak pamiętać, szczególnie w przypadku nietypowych rozwiązań, których w branży turystycznej sporo, że najlepszą metodą sprawdzenia użyteczności formularza jest przetestowanie go z prawdziwymi użytkownikami. Ale o tym wkrótce

Hubert Turaj

 


O Autorze - projektant interakcji i badacz użyteczności. Absolwent psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim i stypendysta Uniwersytetu w Oslo w zakresie projektowania interakcji człowiek-komputer. Pracował jako projektant i kierownik działu projektowego w agencji Making Waves. Brał udział w wielu polskich i norweskich projektach dla firm z sektora prywatnego i publicznego. Jest autorem i współautorem wielu branżowych raportów na temat użyteczności serwisów internetowych (ubezpieczycieli, banków, firm turystycznych, urzędów miejskich). Aktualnie współtworzy studio EDISONDA wyspecjalizowane w badaniach użyteczności, eyetracking i projektowaniu interakcji. www.edisonda.pl

Źródlo:
http://turystykamalopolska.pl

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Skuteczne i użyteczne formularze – 9 dobrych zasad - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.