Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Rodzaje szkoleń

Napisany przez szkolenia24h.pl dnia 2009-08-07 16:53:28. Aktualizowano 2024-04-16 01:36:07

1. Podział ze względu na czas: wieczorowe, weekendowe, jednodniowe, kilkudniowe, ponadtygodniowe. 2. Podział według formy: kurs (prowadzący przekazuje uczestnikom wiedzę różnorodnymi metodami – do ok. 20 osób), seminarium (uczestnicy dzielą się doświadczeniami, prowadzący jest bardziej organizatorem



Typy szkoleń, kursów:


1. Podział ze względu na czas: wieczorowe, weekendowe, jednodniowe, kilkudniowe, ponadtygodniowe.

2. Podział według formy: kurs (prowadzący przekazuje uczestnikom wiedzę różnorodnymi metodami – do ok. 20 osób), seminarium (uczestnicy dzielą się doświadczeniami, prowadzący jest bardziej organizatorem – ok. 30-40 osób), warsztat (uczestnicy pod okiem prowadzącego wypracowują jakiś materiał ok. 16 osób), konferencja (spotkanie specjalistów, którzy dzielą się doświadczeniami – 50-100 osób).

3. Szkolenia zamknięte i otwarte.



Szkolenie zamknięte


W porównaniu do szkolenia otwartego jest to szkolenie trudniejsze do przygotowania, ze względu na opracowanie merytoryczne jego zawartości. Szkolenia zamknięte organizowane są na konkretne zlecenie, w związku z czym muszą spełniać konkretne wymagania stawiane przez klienta. Szkolenia te są zazwyczaj bardzo specjalistyczne, uwzględniają charakter oraz specyfikę danej firmy oraz działalności przez nią prowadzonej.


Szkolenie otwarte


Typ szkolenia trudniejszy ze względu na dobór uczestników.

W ten sposób oferowane są standardowe programy szkoleniowe znajdujące się w pakiecie danej firmy. Nie wymagają one zazwyczaj żadnej modyfikacji merytorycznej zawartości i dostosowywania do specyfiki danej grupy szkoleniowej. Ważne jest jednak, aby monitorować ofertę rynkową i uaktualniać tak zakres swoich usług, aby był ciągle atrakcyjny dla odbiorców.

W ramach szkoleń otwartych należy każdorazowo sprawdzać jakość oraz atrakcyjność danego szkolenia poprzez stosowanie ankiet, czy bezpośrednich rozmów z uczestnikami.



Szkolenia miękkie


Przeznaczone zarówno dla szeregowych pracowników, jak i dla kadry menedżerskiej. Służą one ćwiczeniu m.in. takich umiejętności, jak zarządzanie zespołem, nawiązywanie kontaktów, autoprezentacja. Handlowcy szkolą się z nawiązywania kontaktów z partnerami biznesowymi, z negocjacji handlowych, ćwiczą na zajęciach umiejętności sprzedażowe. Natomiast kierownicy i wyższa kadra menedżerska chcą poznać tajniki zarządzania personelem. Uczą się, jak prawidłowo oceniać pracę podwładnych, w jaki sposób motywować ich do działania. Zadaniem tych szkoleń jest albo rozwiązanie konkretnego problemu, który się w danej firmie pojawił, albo podniesienie tych umiejętności pracowników, na których pracodawcy szczególnie zależy.


Przeciwieństwem szkoleń miękkich są „twarde”.



Szkolenia twarde


Najczęściej są to szkolenia związane z zarządzaniem finansowym, księgowością, obsługą maszyn i wiele innych, nie dotyczących kształcenia umiejętności interpersonalnych.Pracownicy uczą się na kursach organizowanych w miejscu pracy, w siedzibie firmy szkoleniowej albo w wynajętej sali konferencyjnej.




Rodzaje, typy szkoleń.



Szkolenie „w miejscu pracy” i „poza pracą”




Szkolenie w miejscu pracy obejmuje zdobywanie nowych umiejętności poprzez doświadczenie w pracy. Nowy pracownik otrzyma „mentora”, który pomoże mu w zapoznaniu się w organizacji i szkoleniu ich. Pracownik jest w stanie wypróbować nowe umiejętności w rzeczywistych sytuacjach. Ze względu na złożoność nowych produktów, wyższe oczekiwania klientów i coraz bardziej skomplikowane i wyrafinowane systemy wsparcia. Po prostu niemożliwe jest określenie właściwego sposobu obsługi wszystkich możliwych sytuacji. Trening w miejscu pracy to jedyny sposób, w jaki ludzie mogą nauczyć się niezbędnych umiejętności: współpracując z doświadczonym pracownikiem, który może pomóc im wyodrębnić ogólne zasady i kwestie leżące u podstaw konkretnych procedur.
Szkolenia nowych pracowników powinny koncentrować się na czymś więcej niż tylko na technicznych aspektach pracy. Winien także oferować wiedzę na temat sposobów na zaangażowanie i produktywność w pracy.


Szkolenie poza miejscem pracy polega na oderwaniu pracowników od ich pracy w celu przeszkolenia. Można to zrobić w siedzibie firmy lub na zewnątrz, na kursach prowadzonych przez specjalistyczne firmy szkoleniowe. Szkolenie poza miejscem pracy jest zazwyczaj droższe ze względu na opłaty trenerów i ponieważ pracownicy nie są w stanie wykonać żadnej pracy, gdy są poza firmą. Jednak szkolenie poza miejscem pracy umożliwia pracownikom spojrzenie na szerszą gamę podejść i może zapewnić odświeżającą zmianę sceny.



Popularnością cieszą się też szkolenia wyjazdowe, które często odbywają się w atrakcyjnym miejscu, gdzie nauka jest połączona z przyjemnością i program obejmuje np. zwiedzanie okolicy czy wizytę w regionalnej restauracji.


Szkolenia wyjazdowe to tzw. szkolenia outdoorowe.

Na szkoleniach tego typu można spróbować sportów ekstremalnych, np. wspinaczki wysokogórskiej, wędrówki po jaskiniach, raftingu (spływ pontonami), rajdowej jazdy samochodem, skakania ze spadochronem, czy latania szybowcem Jednym z głównych celów szkoleń wyjazdowych jest zintegrowanie zespołu, który na co dzień ze sobą współpracuje. Pokonując trudne sytuacje, które mogą pojawić się na przykład w czasie wspinaczki, asekurując się w czasie wyprawy, uczestnicy, którzy na co dzień są kolegami z pracy, nabierają do siebie zaufania i uczą się współdziałania

Odmianą szkoleń wyjazdowych są tzw. - incentive travel. To szkolenia organizowane są w egzotycznych krajach, w luksusowych ośrodkach. Ich uczestnicy przeżywają przygody dla zwykłych turystów są raczej niedostępne. Celem takich kosztownych ekspedycji raczej nie jest nauka, tylko nagroda dla najlepszego zespołu pracowników, kadry menedżerskiej lub najbardziej lojalnych klientów firmy.

Przeciwieństwem szkoleń outdoorowych są szkolenia prowadzone przez Internet, czyli - szkolenia e-learningowe. Zyskują one coraz szersze grono zwolenników, choć i oni podkreślają, że z pewnością nigdy nie zastąpią szkoleń tradycyjnych. Dzięki takiej formie nauczania można zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy. Jeśli słuchacz przed tradycyjnym szkoleniem nabędzie podstawową wiedzę z jakiegoś zakresu, to podczas spotkań z trenerem będzie mógł ćwiczyć w praktyce to, co już teoretycznie opanował. Skraca to czas przyswajania nauki, a także zmniejsza koszty związane np. z ewentualnym wyjazdem, noclegiem, wyżywieniem .

Opracowanie: Program Wspierania Biznesu II PHARE, PROJEKT SME-FIT, związek rzemiosła polskiego 2004, Katarzyna Wawer-Dziedziak



Definicje:



Szkolenie to zorganizowana działalność prowadzona w celu poprawy wydajności pracownika i spowodowania znacznych zmian w umiejętnościach, wiedzy, nastawieniu, zachowaniu do wykonywania określonego rodzaju pracy.


Proces szkoleniowy składa się z szeregu kroków, które należy systematycznie stosować, aby uzyskać skuteczny program szkoleniowy. Proces edukacyjny w firmie to systematyczna czynność mająca na celu modyfikację umiejętności, postaw i zachowania pracownika do wykonywania określonej pracy.


Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Rodzaje szkoleń - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.