Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Projektowanie skutecznych szkoleń i innych działań rozwojowych dla sprzedawców o zróżnicowanym doświadczeniu zawodowym

Napisany przez szkolenia24h.pl dnia 2010-01-04 15:15:45. Aktualizowano 2024-04-23 17:35:55

Jeśli czytasz te słowa, to prawdopodobnie masz lub będziesz miał coś wspólnego ze szkoleniami sprzedażowymi. Pozwól, że na początek spytam: kiedy najczęściej zamawiane są szkolenia dla działu sprzedaży? Są dwa takie przypadki, które niesie moja trenerska i sprzedażowa praktyka. Pierwszy, ten przyjemniejszy dla wszystkich zainteresowanych, to wtedy kiedy „się sprzedaje”. To dobry czas, w którym trzeba jakoś docenić zespół, więc zamawia się dzika, alkohol… i trenera, który poprowadzi szkolenie integracyjne.

Drugi przypadek, mniej przyjem-ny, jest wtedy kiedy „się nie sprzedaje”. W takich przypadkach najczęściej „góra” dochodzi do wniosków, że skoro słupki wyników poszły w dół, to najprawdopodobniej kompetencje pracowników działu sprzedaży są na niskim poziomie i trzeba ich szkolić. Żadna z tych sytuacji nie jest wyrazemmądrego podejścia do rozwoju sprzedawców, którzy w wielu firmach stanowią kluczową grupę pracowniczą, ponieważ to właśnie bezpośrednio od ich pracy zależy kondycja finansowa firmy. Jak zatem planować mądrze rozwój sprzedawców? Jakie szkolenia i jak często organizować dla działu handlowego? Kogo i z czego szkolić? Jak zaprojektować lub wybrać skuteczne szkolenie dla sprzedawców? Ten artykuł pomoże Ci w odpowiedzi na te pytania i da Ci narzędzia do pracy w tym obszarze.

Firmy, które szkolą działy handlowe na rynku polskim, robią to przeważnie na trzy sposoby: przez wynajęcie firmy szkoleniowej; własnymi siłami, wykorzystując do tego managerów lub zatrudniając trenerów wewnętrznych na etat; albo zatrudniając trenerów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Spotkałem się jeszcze z wysyłaniem sprzedawców na szkolenia otwarte, jednak nie jest to pełna i świadoma forma rozwoju tej grupy docelowej. Najczęstszym powodem takich decyzji jest mały budżet, który nie pozwala na wdrożenie kompleksowego programu diagnozująco-szkoleniowego, wykazującego się zazwyczaj najwyższą skutecznością rozwojową.

Niezależnie od wybranego sposobu, chcąc szkolić skutecznie, powinieneś wziąć pod uwagę kilka istotnych aspektów:

przeprowadzenie rzetelnej diagnozy potrzeb szkoleniowych,

wybór formy szkolenia sprzedawców: warsztaty, coaching itp.,

wybranie uczestników do udziału w szkoleniach i innych działaniach rozwojowych,


Projektowanie stutecznych szkoleń

opracowanie programów szkoleń lub innych działań rozwojowych,

skuteczne przeprowadzenie szkoleń i innych działań rozwojowych,

ewaluację działań rozwojowych.

Jest to jeden z tematów, o którym dużo się mówi, ale który mało kto robi dobrze. Wystarczy spytać np. testowaną firmę szkoleniową, jak przeprowadza ten etap, i przyjrzeć się, czy rzeczywiście wywiązuje się z deklaracji – pozwoli to poznać jej podejście do wykonywanej pracy.

Dobra diagnoza potrzeb szkoleniowych powinna dać satysfakcjonującą odpowiedź na poniższe pytania:

Czy wiadomo po tym etapie, kiedy i jakie szkolenia należy przeprowadzić dla działu sprzedaży?

Czy firma lub osoba prowadząca poznała oczekiwania organizacji i wie, jak dopasować się do nich?

Czy znane są postawy, motywacje, poziom wiedzy, umiejętności i zachowania przyszłych uczestników szkoleń?

Czy na podstawie działań diagnozujących można skonkretyzować oczekiwania i cele zleceniodawcy?

Czy wiadomo ,w jaki sposób będzie mierzona efektywność działań jednostki szkolącej?

Czy można stworzyć na jej podstawie listę szkoleń i programów szkoleniowych dla uczestników szkoleń?

Jeśli na jakieś pytanie nie jesteś w stanie odpowiedzieć w pełni, trzeba zweryfikować metody i narzędzia użyte do diagnozowania potrzeb uczestników – czy były poprawne i w jakim stopniu działania osób rozpoznających braki w kompetencjach sprzedawców zostały przeprowadzone rzetelnie.

Diagnozę poziomu kompetencji w działach sprzedaży prowadziłem niejednokrotnie i najczęściej wykorzystywałem dotego celu określone poniżej metody i narzędzia.


Ocena 180° – czyli ocena polegająca na zestawieniu samooceny przyszłego uczestnika szkoleń i oceny jego przełożonego. Jest to metoda zapewniająca większy obiektywizm, niż informacje pochodzące od jednego z wyżej wymienionych źródeł. Do rzetelnych wyników tej metody jednak nie jest tak blisko, jak się wydaje. Potrzebne są dobre narzędzia. Jakie? Arkusz oceny kompetencji. I to nie byle jaki arkusz! Potrzebny jest spis zachowań, które są obserwowalne i przez to łatwe do oceny. W załączniku znajdzieszcechy charakterystyczne rzetelnie przygo-towanego arkusza oceny kompetencji

5 GŁÓWNYCH MYŚLI

1. Aby ułożyć dobry program szkolenia sprzedażowego powinieneś odpowiedzieć sobie na pytania- Co chcę rozwijać na szkoleniu? W jaki sposób chcę to zrobić? Jakich narzędzi potrzebuję? Jakie efekty chcę osiągnąć? Jeśli jeszcze odpowiesz na te pytania w sposób opisany w artykule, szkolenie będzie skuteczne.

2. Podczas projektowania szkoleń sprzedażowych należy wziąć pod uwagę jakiego głównego elementu dotyczy jego zawartość: zdobywaniu wiedzy, rozwijaniu konkretnych umiejętności czy kształtowaniu potrzeb. Najlepiej, kiedy szkolenie rozwija wszystkie wcześniej wspomniane obszary.

3. Diagnoza luk kompetencyjnych w pracy sprzedawców pozwala na skuteczne sprofilowanie warsztatu oraz wybór odpowiednich osób do grupy, która podlega szkoleniu.

4. Kluczową rolę w dalszych sukcesach rozwojowych handlowców ma wsparcie, innymi niż szkolenia formami rozwojowymi.

5. Handlowcy chcą wiedzieć, dlaczego potrzebują się szkolić. Handlowcy chcą uczyć się przez doświadczenie i być uczeni przez praktyków.

Handlowcy podchodzą do szkolenia, jak do rozwiązywania problemów. Handlowcy uczą się najlepiej wtedy, kiedy szkolenie i temat jest dla nich wartością bezpośrednią.

Powyższe hasła warunkują skuteczność szkolenia dla pracowników działu sprzedaży

Źródło: 

Więcej specjalistycznych artykułów szkoleniowych można znaleźć na stronie:
www.businesscoachingmag.pl

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Projektowanie skutecznych szkoleń i innych działań rozwojowych dla sprzedawców o zróżnicowanym doświadczeniu zawodowym - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.