Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

PRAKTYKA PRZEDE WSZYSTKIM - MODELE WSPÓŁPRACY MIĘDZY BIZNESEM A UCZELNIĄ

Napisany przez M-S-M dnia 2013-03-06 10:30:36. Aktualizowano 2024-03-14 21:17:55

Czy można nauczyć się jeździć na nartach tylko z książek? Czy można nauczyć się pływania słuchając wykładów? Odpowiedzi na powyższe pytania wydają się oczywiste. Obecnie toczy się w mediach dyskusja nad słabością polskich uczelni.

Jest to jedna strona medalu. Istnieją również uczelnie innowacyjne, które wraz z partnerami, wprowadzają studentów w realia świata biznesu. Jednym z takich przykładów jest Bielska Wyższa Szkoła im. J. Tyszkiewicza, która wraz firmą DB Schenker, oferuje przedmiot  „Zarządzanie logistyczne w praktyce”.

Nauczenie się nowych kompetencji wymaga zarówno teorii, jak i praktyki. Mówi się często o uczeniu się poprzez doświadczenie – w biznesie taka forma nauki jest naturalna, lecz świat akademicki przywiązuje często zbyt dużą wagę do teorii. Stąd pomysł na stworzenie dla studentów BWS zajęć w partnerstwie z przedsiębiorstwami. Projekt z firmą DB Schenker jest przykładem współpracy, gdzie wszystkie strony odnoszą korzyści.

Korzyści dla studentów

Jak podkreśla dr Jakub Brdulak, prowadzący przedmiot oraz inicjator przedsięwzięcia, korzyści dla studentów wynikających z takiej współpracy jest wiele. Konfrontacja wiedzy teoretycznej z rzeczywistymi potrzebami rynku, poznanie firmy, a przede wszystkim - możliwość zostania zauważonym, to tylko niektóre z nich. Certyfikaty otrzymywane przez studentów na zakończenie tego typu współpracy mają również swoją wagę dla przyszłych kandydatów ubiegających się o pracę.

Korzyści dla firmy partnerskiej

Firmy partnerskie również korzystają na takiej współpracy. Stanowi to dla nich okazję do świeżego spojrzenia na dany temat. Może okazać się również całkiem efektywnym i elastycznym procesem rekrutacji przeszkolonych już wstępnie osób. Bezcenna jest także budowa pozytywnego wizerunku wśród społeczeństwa, gdyż taka firma postrzegana jest często jako innowacyjna i współpracująca z wieloma różnorodnymi interesariuszami.

Co na to wykładowcy?

Firma jako partner zajęć niewątpliwie podnosi ich atrakcyjność. Jak zapewnia dr Jakub Brdulak – dla wykładowcy jest bardzo ciekawy źródło nowej wiedzy. Nie tylko się studenci uczą podczas takiej współpracy, ale również pracownicy naukowi. Oczywiście prowadzenie takiego projektu wymaga od wykładowcy dużej elastyczności i gotowości do ciągłego zmieniania zajęć – przeważnie w każdym semestrze partner biznesowy zgłasza inny temat do realizacji przez studentów. Poza tym wykładowca z jednej strony oczywiście reprezentuje uczelnię, ale z drugiej strony musi dbać o potrzeby firmy. Tak więc musi cały czas szukać takich rozwiązań, aby i studenci i firma byli zadowoleni przy zachowaniu pewnych akademickich standardowych np. w obszarze obiektywności.

Firmy wychowują przyszłych pracowników

Sama formuła zajęć polega na wyznaczeniu przez firmę zadania, które mają studenci zrealizować.  Wykładowca ze strony uczelni dba o przygotowanie teoretyczne studentów oraz o to, aby ich praca była zgodna z „zamówieniem”. W ostatnim semestrze studenci analizowali rynek przewozów intermodalnych w Polsce. Dzięki temu, oprócz konkretnej wiedzy logistycznej, studenci mieli okazję podnieść znajomość takich kwestii, jak ekologia w transporcie, czy temat społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Są to zagadnienia, które stają się coraz istotniejsze w całej Europie. Rezultaty pracy studentów dostarczane są do firmy z reguły w dwóch postaciach: raportu i prezentacji. Ważne jest to, że studenci muszą przygotować oba „produkty” w formie biznesowej, a nie akademickiej. Przykładowo raport powinien rozpoczynać się od tzw. executive summary, a w prezentacji powinny się pojawić konkretne odpowiedzi. Często forma akademicka kładzie nacisk na proces dochodzenia do odpowiedzi. Dla biznesu proces też jest ważny, ale kluczowe jest dostarczenie konkretnego rozwiązania. Studenci poprzez to, że są oceniani przez praktyków, mają możliwość poznania swoich rynkowych słabych i silnych stron. Tak więc uczelnia umożliwia studentom w ramach zajęć weryfikację swojej rynkowej wartości.  Jednocześnie studenci poznają pracowników firmy oraz schematy myślenia charakterystyczne dla korporacji. Jest to bezcenna wiedza, tym bardziej, że na etapie studiowania błędy, jakie studenci popełniają, nie mają tak poważnych konsekwencji, jak mają w prawdziwej pracy.

Użyteczni absolwenci

Uczelnia oprócz dydaktyki i nauki, powinna brać odpowiedzialność za otoczenie, w którym funkcjonuje. Przykładem jest dostarczanie rynkowi pracy absolwentów, którzy będą użyteczni dla lokalnych przedsiębiorstw. Tak więc budowanie wspólnych projektów dydaktycznych jest cenne dla wszystkich zaangażowanych stron. Tego typu programy zajęć są powszechne w najlepszych europejskich uczelniach.

Powyższy przykład pokazuje, że dyskusja nad szkolnictwem wyższym powinna mieć wielowymiarowy charakter. Warto może nagłaśniać również tzw. „dobre praktyki”, tak aby wartościowe programy dydaktyczne były popularyzowane na wielu uczelniach. Przyniesie to na pewno dobry efekt zarówno dla sektora nauki, jak i gospodarki.

Tyszkiewicz Kształci Praktyków

Firma DB Schenker nie jest jednak jedyną firmą współpracują z bielskim Tyszkiewiczem. W ramach działającej przy Uczelni Rady Pracodawców, na proces dydaktyczny wpływają tacy wiodący pracodawcy jak m.in. Mokate S.A, Wind-Mobile czy Polsport.  Jak podkreśla Prorektor BWS – Ewa Madoń - uczelnia od wielu lat prowadzi strategię mającą na celu upraktycznienie studiów. Jeden z programów bazujących na ścisłym związku z praktyką – na kierunku Kosmetologia – zdobył ostatnio nagrodę jednego miliona złotych MNiSW, zajmując 5 miejsce wśród wszystkich zgłoszonych w Polsce programów.

 

Źródło: www.centrumpr.pl


Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



PRAKTYKA PRZEDE WSZYSTKIM - MODELE WSPÓŁPRACY MIĘDZY BIZNESEM A UCZELNIĄ - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.