Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Poprawność danych Abonenta domeny

Napisany przez szkolenia24h.pl dnia 2010-01-08 14:32:27. Aktualizowano 2024-03-22 11:29:07

Tematyka bezpieczeństwa jest często bagatelizowana. Nie inaczej jest w przypadku posiadanych usług wirtualnych, takich jak domena internetowa. Tymczasem niedopatrzenia na tym polu mogą sprawić, że środki zainwestowane w zakup i późniejszą promocję firmowego serwisu WWW zostaną zaprzepaszczone. O czym należy zatem pamiętać?



Dane poparte dokumentami

Rejestrując domenę należy zadbać o to, aby wprowadzane dane były zgodne z widniejącymi w oficjalnych dokumentach, które potwierdzają rejestrację firmy. Przed przystąpieniem do zarejestrowania się na stronie usługodawcy, dobrze jest mieć je przygotowane. Dokumentami takimi może być wyciąg z KRS-u lub wpis do ewidencji gospodarczej. Zawarte na nich informacje są oficjalne i używane w czynnościach prawnych, tak więc powinny być podane w momencie rejestracji wybranej domeny.

Wśród najczęściej popełnianych błędów jest podawanie skróconej nazwy firmy, która używana jest na co dzień w kontakcie z klientem i działaniach promocyjnych. Nie jest ona jednak równoznaczna z pełną nazwą. Kolejnym problemem jest poprawne wpisanie adresu. Firmy często podają adres korespondencyjny lub adres lokalizacji biura. Tymczasem podobnie jak nazwa firmy powinien on być zgodny z tym widniejącym na oficjalnych dokumentach. W wyniku pośpiechu mylone bywają również numery REGON oraz NIP. Na pewno nie będzie przesadą dokładne, nawet kilkukrotne sprawdzenie ich poprawności. Zgodność ze stanem faktycznym jest niezbędne chociażby dla prawidłowego wystawienia faktury za zakupione usługi.

Sprawne zarządzanie domeną

Kolejnym elementem wartym uwagi jest poprawne wprowadzenie danych kontaktowych. Umożliwiają one nie tylko nawiązanie kontaktu usługodawcy z osobą zarządzającą domeną, ale także są niezbędne dla samego nadzoru nad zarejestrowanym adresem. Kluczowe znaczenie ma tu bezbłędne wpisanie numeru telefonu oraz adresu e-mail. Za jego pomocą przedsiębiorstwo jest informowane np. o zbliżającym się terminie wygaśnięcia ważności usługi. Nieuregulowanie płatności na następny okres skutkować może utratą domeny i paraliżem serwisu WWW biura.

Wszystkie podawane dane powinny być oczywiście aktualne i w miarę potrzeb na bieżąco modyfikowane. Konsekwencją nierzetelności może być problem podczas operacji wymagających weryfikacji tożsamości Abonenta oraz potwierdzenie jego prawa do zarządzania adresem. Może się to zdarzyć przede wszystkim przy próbie wykonania cesji, czyli zmiany Abonenta domeny. Najwięksi usługodawcy (np. serwis nazwa.pl) przeprowadzają sformalizowaną cesję domen. Oznacza to, że aby domena zmieniła Abonenta, zarówno jej dotychczasowy, jak i nowy właściciel muszą okazać stosowne dokumenty potwierdzające ich tożsamość. Dopiero po uwierzytelnieniu stron transakcji, dochodzi ona do skutku. Wystąpienie niezgodności powoduje przerwanie operacji.

Tylko dane firmy

Dobrym posunięciem jest wyznaczenie pracownika odpowiedzialnego za funkcjonowanie firmowego serwisu WWW. Zajmuje się on nie tylko aktualizacją zamieszczonej oferty, ale także dokonuje zmian w panelach zarządzania i reguluje należności za domenę u usługodawcy. Sytuacja taka jest normą zwłaszcza w dużych biurach podróży, gdzie większa ilość pracy wkładanej w prawidłowe funkcjonowanie serwisu wymaga koordynacji podejmowanych działań. Należy jednak pamiętać, że domena jest użytkowana przez firmę. W związku z tym należy dopilnować, aby podczas jej rejestracji podane dane były danymi biura lub jego właścicieli, a nie konkretnego pracownika. W przeciwnym wypadku prawo przedsiębiorstwa do adresu WWW może zostać podważone, np. gdy współpraca z danym pracownikiem zostanie zakończona. Podobnie jest, gdy serwis WWW wykonywany jest przez zewnętrzne firmy lub webmasterów. Zdarza się, że wykupując usługi wirtualne dla zleceniodawców, podają dane swojej działalności. W takim przypadku to, do kogo należy usługa, może być trudne do udowodnienia. Prostym sposobem sprawdzenia poprawności figurujących danych jest skorzystanie z bazy Whois. Dostępne są one w Internecie np. www.whois.pl - dla domen polskich lub www.whois.eu – dla europejskich.

Bezpieczeństwo (nie tylko) domeny

Znaczenie bezpieczeństwa posiadanych usług jest notorycznie bagatelizowane przez przedsiębiorstwa. Poprawność danych jest tylko jednym z pomijanych elementów. Warto również zwrócić uwagę na to, jak wiele osób ma możliwość zarządzania usługą. Oczywiście im ten krąg jest mniejszy, tym usługa jest bezpieczniejsza. Najważniejsze jest staranne dbanie o hasła do paneli zarządzania. Mając do nich dostęp można zmieniać pojedyncze ustawienia (np. adres korespondencyjny lub e-mail), ale także personalia Abonenta usługi. Dlatego pieczę nad nimi powinien sprawować określony pracownik, a hasła powinny być cyklicznie zmieniane. W żadnym wypadku nie powinny być one zapamiętywane w pamięci komputera, ani trzymane w formie zapisku.

Kwestia bezpieczeństwa firmowej domeny rozstrzyga się już w momencie jej rejestracji. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na ten etap. Ochrona swojego adresu WWW, który umożliwia klientom zapoznanie się z firmową ofertą, powinien być szczególnie istotny dla branży turystycznej, która tak doceniła internetową promocję.

Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt (serwis nazwa.pl)

Kilka słów o: NetArt istnieje od 1997 roku zapewniając kompleksową obsługę Klientów w zakresie rejestracji oraz pośrednictwa sprzedaży domen internetowych, hostingu, a także tworzenia Stron WWW. Liczba 500 tys. obsługiwanych domen daje firmie NetArt niekwestionowaną pozycję lidera polskiego rynku rejestracji domen i usług hostingowych. Przekłada się to na około 30 % udział w rynku komercyjnych usług internetowych w Polsce i ponad 300 tys. obsługiwanych Klientów. Najwyższa jakość obsługi klienta potwierdzona została nadaniem NetArt Godła „Firma Przyjazna Klientowi”.

Źródło: PR

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Poprawność danych Abonenta domeny - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.