Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Marketing szeptany

Napisany przez Szkolenia kursy internetowe dnia 2011-10-19 19:22:21. Aktualizowano 2024-03-28 06:06:05

Marketing szeptany (ang. whisper marketing, word of mouth marketing, buzz marketing) to dosyć świeże zjawisko.

Zanim internet rozwinął się w tak wszechobecne i wielowymiarowe medium, jakim jest dzisiaj, raczej nikt nie był zdolny przewidzieć, że skuteczna reklama przyjmie postać zawoalowanego przekazu. Bo właśnie tym jest marketing szeptany - nieoficjalnym rozprzestrzenianiem treści mogących nakłonić klienta do zakupu lub skorzystania z usługi.

 

Wiele osób patrzy na niego z niechęcią. Nazywają go “marketingiem szemranym”, wskazując na dwuznaczność moralną, jaka tkwi już w jego założeniach. Inni z kolei uważają, że przecież nie ma istotnej różnicy między tradycyjną reklamą, a marketingiem szeptanym. Ten sam cel, jedynie metoda sprytniejsza i subtelniejsza.

 

Na czym ona polega marketing szeptany?

 

Marketingowiec rozprzestrzeniający szepty tym różnią się od konwencjonalnego specjalisty od reklamy, że działa w ukryciu. W tradycyjnej reklamie odbiorcy - czy to widzowie telewizji, czy surfujący po internecie - są tak intensywnie bombardowanie reklamami, iż po prostu nie zwracają na nie uwagi. Wyłączają się, nie słuchają, dodatkowo - nie ufają im. Każda opłacona przez firmę treść mająca ich nakłonić do zostania klientami tej firmy wzbudza w nich podejrzliwość. Reklama w internecie boryka się więc z tymi samymi problemami, które już wcześniej dotknęły inne media.

Marketing szeptany został wymyślony jako lekarstwo na tę dolegliwość. Dzięki niemu nadawca ma dotrzeć do odbiorcy, nie ujawniając jednak swojej tożsamości. Odbiorca nie wie więc, że mówi do niego specjalista od reklamy - zawodowiec. Jak to wygląda w praktyce? Marketer buduje sobie wymyśloną tożsamość i posługując się nią, komunikuje się z klientem w sposób nieformalny, towarzyski spontaniczny. Jest to marketing społecznościowy, często uprawiany w serwisach takich jak Facebook czy Nasza Klasa. Króluje też na internetowych forach, ponieważ są to miejsca, gdzie ludzie dzielą się opiniami i skłonni są, o ile nie nabiorą podejrzeń, uważnie czytać wypowiedzi, opinii innych internautów.

 

Reklama internetowa, której częścią jest marketing szeptany, w gruncie rzeczy rządzi się kilkoma bardzo prostymi zasadami. Problemem nie jest ich poznanie, ale umiejętne stosowanie. Wpisy i wypowiedzi generowane w ramach tego typu kampanii reklamowej muszą perfekcyjnie udawać autentyczność. Jest to więc sztuka aktorstwa, umiejętności wczucia się w inną osobę, zrozumienia jej potrzeb i motywacji, a także przyswojenia jej kodu komunikacyjnego (tj. posługiwanie się takim językiem, który brzmi dla niej naturalnie i wiarygodnie). Jednym przychodzi to z łatwością, inni nie posiadają wystarczających umiejętności, aby zbudować wzbudzającą zaufanie tożsamość.

 

Obecnie marketing szeptany jest już mocno rozpowszechniony. Zaczyna to rodzić nowy problem - internauci coraz bardziej podejrzliwie podchodzą do kanałów komunikacji, które wcześniej obdarzali dużym zaufaniem. Mowa tu chociażby o forach internetowych na których to można spotkać się często ze spamowaniem. Jeśli dzisiaj zdecydujesz się podjąć na nich działalność marketingową, musisz robić to bardzo ostrożnie. Jest wiele osób bardzo wyczulonych na aspekty autentyczności wypowiedzi. Często bardzo systematycznie przyglądają się wpisom innych ludzi i biją na alarm, gdy odkryją, że za deklarowaną osobowością kryje się specjalista od reklamy. A taki alarm może momentalnie zniszczyć zaufanie do długo budowanej tożsamości.

 

-----------------

Miliony ludzi na całym świecie i prawie 3 miliony osób w Polsce spędza coraz więcej czasu właśnie na Facebooku. Czy nie myślisz teraz o tym, że już czas dowiedzieć się

Jak wypromować swojego bloga, portal, firmę, produkt lub cokolwiek innego wśród milionów użytkowników na Facebooku? - zobacz kurs 

 -----------------

Jak zdobyć 1000 Fanów na Facebooku  w mniej niż 10 dni? - zobacz kurs

Dowiedz się jak w czasie mniejszym niż 10 dni zdobyć tysiąc fanów, którzy zaczną generować ruch na Twojej stronie lub blogu i dowiedz się ja zmienić ten ruch na prawdziwą gotówkę.

 -----------------

 

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Marketing szeptany - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.