Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Języki - w grupie czy samemu?

Napisany przez szkolenia24h.pl dnia 2008-10-01 11:49:14. Aktualizowano 2024-03-18 07:43:52

Agnieszka Danowska z Gazety Wyborczej postanowiła zapoznać się z opinią dyrektora zarządzającego szkołą językową w kwestii doboru odpowiedniej metody nauki języka obcego. Ponieważ odpowiedni wybór zajęć z języka obcego dopiero gwarantuje efektywność naszej nauki.

Agnieszka Danowska z Gazety Wyborczej postanowiła zapoznać się z opinią dyrektora zarządzającego szkołą językową w kwestii doboru odpowiedniej metody nauki języka obcego. Ponieważ odpowiedni wybór zajęć z języka obcego dopiero gwarantuje efektywność naszej nauki.


Pani Agnieszka Danowska postanowiła zapytać o indywidualne preferencje w kwestii nauki języków obcych oraz o metody ich poznania. Jednym słowem lepiej indywidualnie, czy grupowo?

Zaletą nauki indywidualnej jest to, że kursant może liczyć na większą pomoc ze strony lektora. Nauczyciel poznaje mocne i słabe strony ucznia, zatem doskonale zdaje sobie sprawę z tego, ile czasu musi poświęcić na realizację danego tematu, a także z tego, czy student nabył daną umiejętność. Ci, którzy uczą się indywidualnie, szybciej robią postępy. Lektorzy mogą zindywidualizować program nauki i skoncentrować się na konkretnych potrzebach danego studenta. W niektórych przypadkach zdarza się tak, że towarzystwo innych onieśmiela. W obawie przed popełnieniem błędu, student nie jest tak aktywny podczas zajęć w grupie, niż gdyby uczył się sam na sam z lektorem. Ale bywa też odwrotnie. Poziom grupy i przekonanie o własnych umiejętnościach powodują odblokowanie i student chętniej uczestniczy w zajęciach, dzięki czemu motywacja całej grupy może wzrastać. Nauka w grupie ma swoje mocne strony. Stwarza więcej okazji do dyskusji, sprzyja poszerzaniu horyzontów myślowych. Motywuje do działania. Ciężko jest pozostawać w cieniu, gdy reszta grupy angażuje się w zajęcia. Nauka w grupie jest ciekawsza, co też sprzyja przyswajaniu materiału. Dużą zaletą nauki w grupie jest też fakt, że studenci dzielą się wiedzą i zauważają własne błędy, czyli uczą się również od siebie. Niewątpliwie nauka indywidualna jest skuteczniejsza, ale i bardziej kosztowna. Często jest sugerowana tylko wtedy, gdy ktoś nie ma czasu czekać na szybkie rezultaty.

Kolejne pytanie dotyczyło efektywności nauki. Jakie metody i jaki etechniki będą najbardziej przydatne?

Aby złagodzić niedogodności nauki w grupie, lektorzy starają się urozmaicać zajęcia, wykorzystując między innymi ciekawe prezentacje z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego czy też innych zdobyczy technologii. W rzeczywistości jednak pokłady ich energii i kreatywności są ograniczone. Na dłuższą metę ciężko jest im wymyślać wciąż nowe sposoby na przykucie uwagi studentów. Najbardziej sprawdzoną metodą jest podział studentów na pary. Zaleca się, aby w ten sposób przebiegała znaczna część każdej lekcji. Pary nie powinny się zmieniać, aż do końca kursu. Dzięki temu studenci czują się bardziej odpowiedzialni za zajęcia, lepiej zmotywowani do wypełnienia przydzielonych ich grupom zadań, tych na zajęciach oraz prac domowych, zaś przede wszystkim mają możliwość wykorzystania własnych pomysłów w praktyce podczas konwersacji, zamiast uczyć się "suchej" teorii. Studenci w parach aktywniej uczestniczą w zajęciach. Większej interakcji sprzyjają małe grupy, maksymalnie 5-6 osób, a zwłaszcza nauka indywidualna zwana w naszej branży "jeden na jeden".

Platformy e-learningowe, a skuteczność nauczania?

Każde uzupełnienie regularnego kursu jest dla studenta korzystne. Słuchacze powinni starać się wciąż wzbogacać tradycyjne metody nauki, wykorzystując wszystkie możliwe sposoby, np. e-learning. Sprawdza się on znakomicie, jeśli chodzi o powtarzanie materiału, aspektów gramatycznych, naukę słownictwa oraz czytanie ze zrozumieniem.

Jedynym słabym punktem tej metody jest brak możliwości korygowania na bieżąco błędów w wymowie. E-learning pomaga udoskonalić jedynie pasywną znajomość języka. Umożliwia ścisłe dopasowanie terminów zajęć do osobistych planów studenta. Lekcje dostępne są w internecie, co pozwala na dużą elastyczność w organizacji kursu. Ponadto e-learning pomaga skupić się na tych aspektach znajomości języka, nad którymi student powinien indywidualnie popracować. Możliwe jest także dostosowanie trybu nauki do stopnia trudności materiału. E-learning to również narzędzie motywujące studenta do kontynuowania nauki po zakończeniu kursu regularnego.

Ile powinien trwać kurs, by nauka przynosiła najlepsze efekty?

Tak naprawdę nie ma idealnej recepty na liczbę godzin poświęcanych nauce języka tygodniowo. Uczenie się języka obcego jest procesem polegającym na kumulowaniu wiedzy, a następnie jej powtarzaniu i ćwiczeniu. Standardem w nauce języka obcego jest częstotliwość nauki dwa razy w tygodniu po 1,5 godziny. Taki czas nauki daje oczekiwane rezultaty i widoczny postęp w nauce pod warunkiem, że powtarzamy materiał z lekcji poza zajęciami przynajmniej w minimalnym stopniu. Pozwala to lektorowi nie powielać materiału i przejść do kolejnych zagadnień.

Najlepsze rezultaty daje złota zasada dotycząca pracy domowej, według której student powinien poświęcić po każdej godzinie z lektorem dodatkowo 1-2 godziny pracy we własnym zakresie nad powtórzeniem materiału z lekcji. Ale, jak to jest z odrabianiem prac domowych wszyscy wiemy. Gdybym teraz uczył się języka obcego na kursie, wybrałbym częstszą naukę w tygodniu ze względu na specyfikę przyswajania wiedzy, która potrzebuje czasu na ugruntowanie się w pamięci. Z drugiej strony przerwy w nauce nie powinny być zbyt długie, żeby zapobiec zapominaniu przyswojonego materiału. Ideałem nauki, aby pogodzić obie te rzeczy oraz posiadane środki i czas, jest regularna nauka dwa razy w tygodniu i od czasu do czasu odbycie kursu bardzo intensywnego. Generalnie w nauce języka obcego jest zasada, że im częściej mamy z nim kontakt, tym lepiej.

Odpowiedzi udzielił:
Marcin Błażejowski Dyrektor zarządzający szkołami językowymi Target & Shane English School

Pytania zadawała:
Agnieszka Danowska z Gazety Wyborczej



Źródło: Gazeta Wyborcza



 



Zapraszamy do zapoznania sie z ofertą szkoleń językowych oraz szkoleń e-learning

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Języki - w grupie czy samemu? - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.