Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Gdzie promować firmę szkoleniową?

Napisany przez Janik Krzysztof dnia 2014-08-22 10:32:57. Aktualizowano 2024-04-16 05:03:50

Firma szkoleniowa, tak jak każda inna, potrzebuje skutecznej reklamy. Podpowiadamy więc gdzie można się promować, by dotrzeć do potencjalnych klientów.

Podstawowym krokiem do zdobycia nowych klientów jest nie tylko określenie grupy docelowej naszych usług, ale i ustalenie jej preferencji. Gdzie spędzają najwięcej czasu? Skąd czerpią informacje o możliwościach dotyczących kariery? Odpowiadając na tak postawione pytania łatwiej będzie dopasować formę reklamy do potencjalnych odbiorców. Kluczową kwestią jest oczywiście budżet reklamowy, który w największym stopniu determinuje rodzaj promocji. My jednak przedstawiamy możliwości reklamowe dla firm szkoleniowych bez podziału na wielkie i małe budżety reklamowe.

-Targi
Targi umożliwiają dotarcie ze swoją ofertą do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych konkretnym tematem. Przewagą nad innymi formami reklamy jest to, że z potencjalnymi klientami można porozmawiać osobiście, zaprezentować im korzyści produktu, przekonać do jego zalet, ale też poznać ich potrzeby, oczekiwania. Z punktu widzenia firmy szkoleniowej targi są też świetnym miejscem do pozyskania nowych partnerów biznesowych, wymiany doświadczeń z ludźmi z branży. Imprezy targowe odbywają się w każdym województwie, odwiedzają je przedstawiciele prasy lokalnej i ogólnopolskiej, nie ma więc obaw, że stoisko firmy szkoleniowej zostanie niezauważone.

Do udziału w targach należy się odpowiednio przygotować, zwłaszcza jeśli chodzi o materiały reklamowe. Ulotki i prospekty nie są szczególnie drogie w wykonaniu, a mogą stanowić interesującą wizytówkę firmy szkoleniowej i przyczynić się do pozyskania nowego klienta. Ich największą zaletą powinna być estetyka, gdyż tylko wtedy odbiorca zwróci uwagę na szczegółowe informacje. W tym przypadku graficy i osoby odpowiedzialne za reklamę mają możliwość wykazania się kreatywnością.

Oplata za udział w targach uzależniona jest przede wszystkim od rangi imprezy i wielkości stoiska. Pod lupę wzięliśmy Targi Kariery 2014 odbywające się na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie Śląskim w marcu. Za miejsce ekspozycyjne o wielkości 4 m² zapłacić należało 1800zł (Katowice) i 2200zł (Kraków), w tej cenie zawarty był również wpis do informatora targowego, lunch, obsługa techniczna i administracyjna czybezpłatny parking. Naturalnie, większa powierzchnia stoiska to wyższa cena: 6 m² to wydatek rzędu 3000zł (Kraków) lub 2700zł (Katowice), za 8 m² należało zapłacić odpowiednio 4500zł lub 3600zł.


-Internet
Nie trzeba być Sherlockiem Holmesem, by wiedzieć, gdzie obecnie najchętniej szukamy informacji na każdy temat. Wielu z nas zaczyna i kończy dzień od przeglądania serwisów społecznościowych, poczty elektronicznej czy ulubionych stron www. Internet jest więc znakomitym miejscem do reklamy z kilku powodów, w tym dużej liczby użytkowników, niewysokich kosztów reklamy oraz mnogości dostępnych opcji.

Podstawą dla firmy szkoleniowej powinno być posiadanie własnej strony internetowej, gdzie potencjalni klienci sprawdzą informacje o firmie, ofercie i korzyściach, jakie przyniesie udział w szkoleniu. To nie problem – zrobienie przyzwoitej strony powinno spokojnie zamknąć się w kwocie 2500zł, problemem może być natomiast pozyskanie użytkowników i zainteresowanie odbiorców naszą witryną. Jak to zrobić? Możliwości jest wiele - od linków sponsorowanych Google, po zainwestowanie w pozycjonowanie czy reklamę w innych serwisach (artykuły, bannery internetowe, serwisy społecznościowe).

Osobną kwestią dotyczącą pozyskiwania klientów na szkolenia jest reklama w katalogach szkoleń i kursów, takich jak Szkolenia24h.pl czy Kursy24h.pl. Osoby, które szukają sposobu na doskonalenie swoich kompetencji zawodowych w pierwszej kolejności odwiedzają właśnie serwisy branżowe. Dużą zaletą tego typu portali jest baza użytkowników, do której za pomocą mailingów można docierać ze swoimi ofertami. Jeśli chodzi o serwis szkolenia24h.pl, to liczba ta przekracza 20,000!

Ceny w przypadku reklamy internetowej są bardzo atrakcyjne, gdyż zyski z pozyskanych klientów mogą się zwrócić się wielokrotnie. Dużą zaletą jest też wybór różnych wariantów promocji – w rozpoznawalnym serwisie branżowym, w zależności od rodzaju abonamentu zapłacimy od 500zł do 2000zł. Ceny za pozostałe formy reklamy internetowej też są przystępne dla każdej firmy szkoleniowej: około 300zł za mailing, 50-200zł za publikację artykułu sponsorowanego.

 

Reklamę można też zamieścić w serwisach branżowych poświęconych konkretnej tematyce, na przykład szkolenie turystyczne w portalu turystycznym, kurs dla spawacza w serwisie budowlanym, czy dla organizatora imprez w serwisie biznesowym. Poniżej zamieszczamy więc link do oferty reklamowej jednego z najdłużej działających serwisów turystycznych w Polsce - znajdą tam Państwo ceny za umieszczenia banneru czy artykułu sponsorowanego.


Reklama w turystyka24h.pl: http://www.turystyka24h.pl/reklama.php


-Prasa
Reklama w gazecie ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Wiele osób uważa, że w związku ze spadkiem czytelnictwa prasy, siła reklamy drukowanej będzie również słabsza. Jej skuteczność w dużej mierze zależy więc od nakładu danego tytułu i jego popularności - reklama w prasie ogólnopolskiej pozwoli dotrzeć do bardzo dużej grupy klientów, jednak cena będzie wyższa niż w przypadku prasy lokalnej.

Zaletą reklamy w prasie jest duża wiarygodność i opiniotwórczość, zwłaszcza jeśli firma szkoleniowa wykupi reklamę na zasadzie artykułu eksperckiego. W ten sposób można w naprawdę zachęcający sposób przedstawić korzyści udziału w konkretnym szkoleniu czy kursie.

Za reklamę w kolorze o szerokości 40mm i wysokości 19mm na stronach lokalnych Gazety Pomorskiej, która skierowana jest do mieszkańców Torunia, Chojnic czy Grudziądza zapłacimy 60zł (wydanie codzienne) lub 120zł (wydanie piątkowe). Cena dotyczy pierwszej strony lokalnej, za reklamę na pozostałych zapłacimy odpowiednio 30zł i 60zł.



-Telewizja
Spot reklamowy w telewizji jest prawdopodobnie najbardziej skuteczną formą promocji, ale jednocześnie najdroższą. Możliwość dotarcia do klientów z całego kraju, wysoka wiarygodność i prestiż dla firmy szkoleniowej to niewątpliwe zalety reklamy telewizyjnej. Warto zauważyć, że firmy szkoleniowe raczej rzadko reklamują się w TV, więc w tym przypadku przemyślany i trafny spot może wzbudzić realne zainteresowanie, choćby z powodu tzw. „efektu świeżości”.

Cena za reklamę w telewizji będzie różnić się w zależności od oglądalności stacji, dnia oraz godziny. Z oczywistych względów firmy szkoleniowej nie stać na reklamę w TVN czy TVP przed wieczornymi programami informacyjnymi. Są jednak dziesiątki innych stacji, w których promocja nie pochłonie całego budżetu reklamowego. Sprawdziliśmy więc cenę za reklamę w znanej wszystkim stacji TVN7, oferta dotyczyemisji w dniu 1 września 2014 roku. Spot we wczesnych godzinach rannych, czyli 5-7 kosztuje 150zł. Od godziny 8 do godziny 10 cena za spot 30 sekundowy wynosi niecały 1000zł. Najwięcej zapłacimy za reklamę w paśmie wieczornym, w zależności od konkretnej godziny będzie to kwota od 2500zł do 4000zł. W innych stacjach, np. Ale Kino +reklama od godziny 8 do 16 kosztuje tylko 150 zł, a w TVN Meteo 130 zł.



-Radio
Radio niezmiennie jest popularnym środkiem komunikacji, obecnym w zakładach pracy, biurach, domach czy samochodach. Bardzo możliwe więc, że informacja o ciekawych szkoleniach czy kursach do danych grup zawodowych szybko rozejdzie się w eterze. Dużo zależy oczywiście od zasięgu danej stacji radiowej, reklamę możemy bowiem nadać przez stację lokalną, regionalną czy ogólnopolską.

Wadą reklamy w radio jest brak możliwości ukazania produktu, jednak firma szkoleniowa operując tylko dźwiękiem ma i tak duże pole manewru.

Na tapetę wzięliśmy jedną z najpopularniejszych stacji radiowych w Polsce, czyli RMF. Według cennika obowiązującego od 1 września 2014 roku stawka za 30 sekundową reklamę w poniedziałek lub wtorek pomiędzy godziną 5.30 a 5.59 wynosi 800zł. Jeśli jednak zechcemy zareklamować się w RMF w godzinach 6-7, musimy już liczyć się z kwotą 10.000zł. W poniedziałkowym paśmie reklam najwięcej zapłacimy za spot w godzinach 8-10, dokładnie 21.500 zł.

Nie da się ukryć, że reklama za takie pieniądze jest dla większości firm szkoleniowych po prostu nierealna. Jednak spot w lokalnym radio jest już jak najbardziej w zasięgu, przykładowo Polskie Radio Białystok oferuje reklamę w godzinach 7-10 za 42zł, lub od 10 do 16 za 36zł.



- Reklama zewnętrzna
W przypadku reklamy zewnętrznej mamy wiele możliwości zaprezentowania swoich usług – billboardy, afisze, szyldy, reklama na samochodach, autobusach, neony, tablice LED. Sam koszt wykonania reklamy nie jest szczególnie wysoki, ale dochodzi jeszcze znaczna opłata za wykupienie miejsca reklamowego. Reklama powinna zawierać zwięzły, trafiający do odbiorców tekst lub grafikę.

Jako przykład podajemy reklamę oferowaną przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, czyli drugiego co do wielkości miasta w Polsce. Wśród opcji promowania się jest między innymi reklama całopojazdowa, reklama na oparciach siedzisk, w bus TV czy na plakatach. Jaki to koszt? Według cennika zamieszczonego na stronie MPK Kraków umieszczenie jednego plakatu reklamowego w ramkach o wymiarach 33,5 x 37 cm na okres 1 miesiąca wynosi 39zł, jeśli nasze zamówienie dotyczy mniej niż 100 plakatów. Trzeba jednak pamiętać, że minimalne zamówienie to 50 plakatów na 3 tygodnie lub 30 plakatów na miesiąc.


Osoba odpowiedzialna za reklamę powinna pamiętać, że wybranie odpowiedniego medium to tylko mały krok do osiągnięcia celu. Zdecydowanie trudniejsze jest stworzenie takiej treści, która przyciągnie klientów i sprawi, że marka stanie się rozpoznawalna. To jednak jedyna okazja, by pokazać swoją kreatywność i skuteczność...

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Gdzie promować firmę szkoleniową? - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.