Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Edukacyjny dramat wsi

Napisany przez szkolenia24h.pl dnia 2008-07-03 13:47:03. Aktualizowano 2019-11-12 21:47:09

Wyniki wszystkich tegorocznych egzaminów szkolnych wskazują, że edukacja na wsi nadal odstaje od miejskiej. Kolejnym rządom nie udało się doprowadzić do wyrównania szans edukacyjnych młodzieży wiejskiej. - Na wsi jest dramat – przyznali posłowie w programie „Debata” poświęconym jakości polskiej edukacji w radiowej „Jedynce”.



Ostatnio opublikowane wyniki matur przez Centralną Komisję Egzaminacyjną potwierdzają, że w polskiej edukacji nadal jest przepaść między wsią a miastem. Najlepiej z maturą poradzili sobie zdający w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców - zdało tam 81 proc. absolwentów, najmniej na wsi - 65 proc.

- Po prostu powtarza się sytuacja sprzed wieku, ta sytuacja Janka Muzykanta. Po prostu tracimy perełki... - skomentował na antenie Polskiego Radia Jan Dziedziczak, poseł Prawa i Sprawiedliwości. Przyznał, że nadal istnieje „podział na Polskę A i B cały czas bardzo niepokojący i na tym podziale państwo polskie niezwykle traci, zarówno młodzi obywatele, jak i w ogóle interes państwa polskiego”.

Zdaniem Tadeusza Sławeckiego (PSL), v-przewodniczący sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, dysproporcja pomiędzy zdawalnością egzaminów w miastach i na wsi to porażka kolejnych rządów. - To nie jest tak, że to tylko jeden rząd jest winien czy drugi. Po prostu wszystkim nam nie udało się skutecznie wprowadzić pewne mechanizmy, które wyrównywałyby szanse – zauważył Sławecki.

Jednocześnie zaznaczył, że jest w tym wszystkim „promyk nadziei, bo np. województwo lubelskie jest ex aequo z województwem podlaskim w czołówce. Jego zdaniem to pokazuje determinację samorządów z tych województw. - Co zrobiono? W ostatnim czasie poprawiono ogromnie bazę szkół, bazę materialną szkół. Te gimnazja pobudowano, buduje się hale sportowe (...) - podkreślił poseł Sławecki.

Dodał, że problem jest też trochę w nauczycielu. Dodatkowo, szkoły wiejskie nadal oferują nauczycielom gorsze warunki prac i płacy niż w dużych miastach.

Polska wieś pozostaje w  tyle edukacyjnym, to stwierdzenie pojawia się regularnie od kilku lat na różnych publicznych debatach. A przecież na wsiach mieszkają także wybitnie uzdolnione jednostki, dzieci tak samo zdolne i pracowite jak w miastach, a być może mają  jeszcze większą determinacją od swoich rówieśników z wielkich aglomeracji. Dlaczego więc mają gorsze wyniki w nauce i gorszy start na studia? Dlaczego wsi polskiej oferuje się mniej szkoleń finansowanych przez państwo czy Unię? Czy sytuacja ta ma szansę się zmienić? Miejmy nadzieję, że tak.

Źródło: samorzad.pap.com.pl

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Edukacyjny dramat wsi - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2019 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.