Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Doktorantka z Mazowsza analizuje szkolenia

Napisany przez M-S-M dnia 2011-03-09 12:08:41. Aktualizowano 2024-03-15 01:43:02

Co takiego stało się ze współczesną kulturą,

że tak podstawowe umiejętności społeczne jak rozmowa z drugim człowiekiem, wyrażanie emocji i panowanie nad nimi, organizacja swojego czasu, swojej pracy i relacji ze współpracownikami, stały się przedmiotem wiedzy eksperckiej i są nauczane na specjalistycznych kursach? - zastanawia się Agata Dembek z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej badania zostały wyróżnione w programie stypendialnym "Doktoraty dla Mazowsza".

Jak wyjaśnia w rozmowie z PAP Agata Dembek, w swoich badaniach zajmuje się problematyką szkoleń "miękkich", czyli obejmujących m.in. umiejętności interpersonalne, komunikacyjne, zarządzania emocjami i relacjami. Odbiorcami tych szkoleń są najczęściej pracownicy korporacji, choć nie tylko. Autorka analizuje je jako narzędzie celowej nauki kompetencji społecznych.

Jej ambicją jest wypracowanie wniosków i rekomendacji możliwych do wykorzystania w praktyce zarządzania polityką szkoleniową w polskich firmach oraz przy tworzeniu programów szkoleniowych.

"Szkolenia to oczywiście tylko przykład, wierzchołek góry lodowej. Jest to jednak temat fascynujący, bowiem pozwala niejako w soczewce uchwycić kluczowe procesy kulturowe zachodzące w późnokapitalistycznych społeczeństwach. To m.in. zmiany w ramach kultury zachodniego indywidualizmu i nacisk na relacyjność, wzrost znaczenia ekspertyzy psychologicznej i kultury terapeutycznej, zacieranie się granic między ekonomią/gospodarką a kulturą, redefinicja rozróżnienia na pracę i życie prywatne" - wylicza socjolożka.

Jej zdaniem, szkolenia "miękkie" są przejawem istotnych przemian w charakterze pracy - zarówno na poziomie jej organizacji, jak i treści - definicji tego, czym jest praca i czym są zawodowe kwalifikacje.

"Przemiany te są znaczącym elementem ewolucji zachodniego, późnokapitalitycznego rynku. Nacisk położony jest na wartości takie, jak elastyczność, innowacyjność, gotowość do zmiany, współpraca, ciągła nauka i samodoskonalenie. Z tego wynikają współczesne rozwiązania organizacyjne - spłaszczona struktura, praca w zespołach projektowych, zarządzanie emocjami" - mówi Dembek.

Podkreśla, że w Polsce, od momentu przełomu 20 lat temu, mamy do czynienia z ogromnym przyspieszeniem tych przemian. Zaznacza, że nowe standardy zarządzania i organizacji pracy zostały na polskim rynku wprowadzone "praktycznie z dnia na dzień", przede wszystkim poprzez przejęcie zachodnich struktur organizacyjnych i sposobów zarządzania. Zachodnie korporacje działające na polskim rynku badaczka uznaje za awangardę tych procesów w polskiej rzeczywistości. Przyznaje, że także firmy rodzime szybko - i nieraz bezpośrednio - przejmują zachodnie rozwiązania.

Autorka jednego z nagrodzonych "Doktoratów dla Mazowsza" stawia w swojej pracy wiele pytań badawczych. Zastanawia się, jak i dlaczego definiowana jest osoba pracownika i jego kluczowe kompetencje. Pyta, jakie znaczenie ma praca w życiu jednostki, które nazywane jest często projektem biograficznym. Jaką rolę i znaczenie mają relacje międzyludzkie w ramach organizacji pracy.

W oparciu o materiał udostępniony przez podmioty rynkowe, Agata Dembek sprawdzi, czy szkolenia "miękkie" są odpowiadają potrzebom polskiego pracownika i menedżera, a w konsekwencji - organizacji. Zamierza wskazać taki kierunek rozwoju tych szkoleń, by jak najlepiej odpowiadały one adresatom.

"Wyniki moich badań mają więc szansę być bezpośrednio użyteczne dla firm szkoleniowych i trenerów z jednej strony, z drugiej natomiast - dla specjalistów HR zajmujących się zapewnianiem szkoleń dla pracowników swoich firm. Siłę mojego projektu stanowi przede wszystkim uwzględnienie problematyki społecznego i kulturowego uwarunkowania badanego zjawiska. Pozwala to przekroczyć ograniczenia pozytywistycznych w dużej mierze nauk o zarządzaniu" - uważa Dembek.

Badaczka liczy na to, że jej praca będzie użyteczna dla praktyków zarządzania i szkoleniowców. W jej opinii, wykorzystanie badań dla zrozumienia i poprawy funkcjonowania konkretnych obszarów rzeczywistości społecznej, stanowi wyzwanie i źródło największej satysfakcji dla socjologa.

Projekt "Doktoraty dla Mazowsza" jest realizowany przez Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji UW i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Więcej na ten temat w serwisie Nauka w Polsce tutaj.

PAP - Nauka w Polsce, Karolina Olszewska

agt/bsz

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Doktorantka z Mazowsza analizuje szkolenia - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.