Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy w Polsce?

Napisany przez prasowa-r dnia 2020-04-21 10:21:00. Aktualizowano 2024-04-20 08:04:26

Korzyści, jakie może nam dać zarejestrowanie własnego znaku towarowego, są właściwie oczywiste. Kluczowy jest czynnik dotyczący wizerunku przedsiębiorstwa. Taka firma od razu zyskuje wartość w oczach klientów, ale także innych przedsiębiorców i potencjalnych kontrahentów.



W końcu w biznesie m.in. chodzi o długotrwałe budowanie zaufania konsumentów do konkretnej marki. Nie ma znaczenia, czy oferujesz bonusy bez depozytu, buty czy też świeże cytryny. Zawsze twoja marka powinna być rozpoznawalna i wyróżniać się na tle firm konkurencyjnych. Pamiętajmy też, że z punktu widzenia przepisów i bezpieczeństwa identyfikacji naszej firmy bardzo ważna będzie rejestracja takiego znaku. Będziemy mogli go skutecznie chronić i przeciwdziałać nadużyciom, czyli po prostu nielegalnemu korzystaniu z naszego znaku.


Jak wybrać znak towarowy?

Oczywiście istotnym czynnikiem będzie to, czym konkretnie jest taki znak. To będzie symbol lub jakieś oznaczenie graficzne. Często wykorzystuje się profesjonalistów, którzy mogą dobrze zaprojektować taki symbol, aby był łatwo rozpoznawalny przez klientów. Powinien się odróżniać od znaków obecnych u konkurencji. Najczęściej na znak towarowy to będzie po prostu nazwa lub logo firmy albo obydwa te czynniki jednocześnie. Warto zapoznać się z podstawowymi formami występowania znaków towarowych ujętymi w poniższej tabelce.

 

Forma słowna - slogan reklamowy nazwa, wyraz, oryginalne zbitki liter

Forma graficzna - rysunek symbolu ornament, zestawienie kolorystyczne albo emblemat, czy też logo

Forma słownie graficzna - logo, rysunek z literami lub słowami

Forma przestrzenna - kształt opakowania lub towaru

Forma dźwiękowa – melodia albo zespół dźwięków, sygnały audycji radiowych lub motywy dźwiękowe

 

Procedury ochrony znaku towarowego

Jeżeli już będziemy mieli pewność, jak ma wyglądać nasz znak towarowy identyfikowany z naszymi usługami lub produktami, to trzeba zająć sprawami prawnymi. Oczywiście wiele osób zwróci uwagę, że przecież mamy zarejestrowaną firmę w CEIDG lub KRS. Czy to jednak wystarcza? Niestety nie. Nasza obecność w tych oficjalnych zestawieniach nie daje ochrony prawnej nazwy naszej firmy. Świadczy o tym, fakt, że urzędy, które zajmują się rejestracją przedsiębiorców, nie kontrolują, czy podmiot gospodarczy o podobnej nazwie już funkcjonuje. W efekcie na rynku można znaleźć 10 albo nawet 20 biznesów, w które mają taką samą nazwę. Co więc można zrobić? Najpewniejszą ochroną w takiej sytuacji będzie rejestracja znaku towarowego przy Urzędzie Patentowym. Jest to po prostu rejestru znaków towarowych. To dopiero zapewnia nam uzyskanie dobrze znanego wszędzie charakterystycznego znaku ®, który potem może występować przy naszej nazwie lub logo.

Korzyści zastrzegania znaków towarowych

Najprościej się przekonać do korzyści, jakie nam daje zastrzeżenie znaków towarowych poprzez dokładne wypunktowanie tych pozytywów. Do podstawowych korzyści trzeba, więc liczyć:

  • wyłączne prawo do wykorzystania konkretnego znaku towarowego

  • idealne narzędzie w sporach z nieuczciwą konkurencją

  • znaczne podniesienie prestiżu i renomy firmy

  • zarabianie na znakach towarowych

Oczywiście pamiętajmy o tym, że pomimo tego, że rejestracja znaków będzie nam gwarantować możliwość posługiwania się nimi, to nie jest to prawo absolutne. Nikt inny nie będzie mógł używać naszego znaku towarowego, ale odnosi się to tylko i wyłącznie do konkretnych usług i towarów. W praktyce może to oznaczać, że jednak całkowicie legalnie mogą funkcjonować na rynku dwie firmy o takiej samej nazwie, które będą miały jednocześnie zastrzeżone znaki towarowe. Jak jest to możliwe? Weźmy np. firmę o nazwie McDonald. Może, więc funkcjonować firma o takiej nazwie, która oferuje produkty spożywcze, ale równolegle może działać firma o nazwie Macdonald, która oferuje produkty motoryzacyjne. Pomimo tych ograniczeń zawsze i tak warto zastrzec znak towarowy, aby zwiększyć prawdopodobieństwo rozpoznawalności.

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy w Polsce? - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.