Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Oferta tygodnia:

Do końca:2024-04-21

Było:1480zł

Jest:1380zł

Coaching - pomoc dla menedżera

Napisany przez Effective Commercial Group dnia 2010-11-10 14:40:25. Aktualizowano 2024-04-09 08:20:04

Artykuł p. Tomasza Zduna opublikowany w magazynie „Małopolska do celu.eu” (nr 11, luty 2010r.); zawiera wypowiedzi Pawła Olesiaka - wspólnika Ensize Consulting Group.

Coaching to coraz bardziej popularna metoda rozwoju osobistego i podnoszenia kompetencji. Mimo, że w Polsce wciąż nieco egzotyczny, uznawany jest za najbardziej efektywny sposób doskonalenia umiejętności przywódczych i interpersonalnych współczesnych menedżerów.


Janusz od 10 lat prowadził z sukcesami własną firmę. Jakiś czas temu pojawiły się jednak kłopoty – wyniki firmy znacznie się pogorszyły. Trudności w pracy przekładały się na większy stres, a ten na życie osobiste i relacje z bliskimi. Janusz z pracy wracał zły i zmęczony. O problemach w firmie opowiedział znajomemu, który zachęcił go do skorzystania z coachingu.

– Spotkania z coachem zapoczątkowały duże zmiany w moim życiu. Przede wszystkim udało mi się wszystko przeorganizować tak, że mam czas na pracę i życie rodzinne. Określiłem jasno cele, do których zmierzam i wprowadziłem ważne zmiany. Dzięki pomocy coacha znalazłem też nowe rozwiązania i pomysły, które zastosowałem w mojej firmie – opowiada przedsiębiorca.

 

NA CZYM POLEGA COACHING?
Na coaching decydują się zazwyczaj menedżerowie o bardzo sprecyzowanych oczekiwaniach, dla których tradycyjne szkolenia wydają się zbyt sztampowe i nie do końca dopasowane do potrzeb. Indywidualny charakter spotkań pozwala na pełne dostosowanie sesji do oczekiwań klienta.

– Zdarza się, że na coaching przychodzą dyrektorzy, którzy nie mogą przyznać się na szkoleniu grupowym do niedostatków w umiejętnościach osobistych. Są to więc czasami osoby, które mogłyby nabyć pewnych umiejętności na „zwykłym” szkoleniu, lecz z takiego lub innego powodu nie mogą/nie chcą w nim uczestniczyć. – mówi Jan Kłusak, szef Kłusak Personality, firmy zajmującej się szkoleniami i doradztwem.

Wielu coachów to osoby, które przeszły błyskotliwe kariery w korporacjach i dużych firmach, teraz doradzają innym.Katarzyna Kowalska z Centrum efektywności „Pełnia”, zanim została coachem, przeszła drogę od stażysty do
dyrektora personalnego i członka zarządu w dużej firmie. Pytana, kim jest coach, używa określenia „partner w rozwoju”. Jej zdaniem dobrze oddaje ono rolę coacha, którą porównuje do roli pilota kierowcy rajdowego – Jego jedynym celem jest sukces partnera, całe swoje umiejętności skupia na pomocy, na tym jak dostać się z punktu A do B – do wyznaczonego celu. Podejście coachingowe zakłada, że to nie ja jestem ekspertem, a klient, ja mam pomóc w wydobyciu i poukładaniu wiedzy.

 

Paweł Olesiak, coach z Ensize Consulting Grup: – Coaching dla mnie to proces podróży ze stanu obecnego do miejsca docelowego. Z doświadczenia wiem, że nie jest to punkt stały i jego położenie w trakcie procesu często ulega zmianie. Tak więc, jak to w każdej podróży, potrzebujemy odpowiedniego sprzętu, dobrej mapy, trochę środków, a jeśli podróż wydaje się szczególnie niebezpieczna albo obszar niezbyt znajomy, to dobrze jest mieć
ze sobą również przewodnika, który wie, jak i gdzie się poruszać. Dlatego biznesmeni i wielkie korporacje ufają coachom, poza przeszkoleniem metod coachingowych mają zazwyczaj własne doświadczenie wyniesione z pracy. Tak jest też w wypadku Olesiaka, jako pracownik firmy Aquaform przeszedł wszystkie stopnie kariery: od przedstawiciela handlowego przez Project Managera i Dyrektora Sprzedaży do Prezesa Zarządu.

 

Z CZYM DO COACHA?
Katarzyna Kowalska wyodrębnia dwie grupy swoich klientów. Pierwsza to klienci czysto biznesowi: właściciele, szefowie, kierownicy. – Oni przychodzą głównie ze sprawami związanymi z aktualnym kryzysem i z płynnością finansową. Do problemów tej grupy należą także: stres i wypalenie pracowników i skuteczne motywowanie ich, a także zagadnienia związane z pracą grupową i relacjami interpersonalnymi. – Sama jako Dyrektor Personalny byłam kiedyś współodpowiedzialna za proces łączenia się dwóch niezależnych spółek i jak można się domyślić, nie było to łatwe zadanie. Miałam jednak to szczęście, że zaproponowano mi wtedy wsparcie w postaci coacha – tak też zaczęła się moja przygoda z coachingiem – wspomina Kowalska. Druga grupa to klienci dla których celem jest rozwój efektywności osobistej i zawodowej. To ludzie, którzy, chcą wziąć odpowiedzialność za własny rozwój, dążyć do sukcesu i osiągnąć go w maksymalnie efektywny sposób. To często ludzie zakładający swój biznes.

 

– Za każdym razem mamy do czynienia z nieco inną sytuacją, nawet w ramach tej samej organizacji. Przy czym jeśli „jest problem”, to często bywa tak, że klienci bywają „przysyłani” na coaching, a jeśli celem jest rozwój, to zazwyczaj sami go poszukują. Wtedy mamy zupełnie różne motywacje i osiągamy diametralnie różne efekty. Ostatnio coraz częściej dotykamy czegoś, co moglibyśmy nazwać zrównoważonym rozwojem czyli poszukiwaniem równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym – opowiada o motywacjach swoich klientów Paweł Olesiak.

Tomasz Zdun

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Coaching - pomoc dla menedżera - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.